Hele familien ble elbil-entusiaster

Frykten for å gå tom for strøm skremmer mange fra å anskaffe elbil. Per Magnar Skånøy lot seg ikke skremme. Med tre elbiler på stallen er hele familien nå blitt elbilentusiaster.

Saken oppdateres.

En kombinasjon av avgiftsaversjon og faglig nysgjerrighet er årsaken til at Per Magnar Skånøy bestemte seg for å prøve elektrisk bil til personlig transport. Han er lærer i bilfag på Bilskolen, og da skolen flyttet til Munkvoll på Byåsen, måtte han krysse bomringen.

Dette var i 2004, og ved søk på eBay i Tyskland fant han elbilen Golf Citystromer som så interessant ut. Denne selges ikke i Norge, så egen import var eneste mulighet. For 45 000 kroner fikk han den levert i Trondheim, med frakt og fortolling.

Fortollingen var en fryd, siden det ikke er moms og toll på elbiler.

- For å få den registrert var det kun vrakpant å betale. Bare det var verdt hele fornøyelsen, sier Per Magnar.

Problemer i starten

Helt problemfri ble ikke oppstarten som elbilist. Det oppsto en feil i motorstyringen. Den måtte tas ut og sendes til Tyskland for reparasjon. Prislappen ble 10 000 kroner.

- Feil kan oppstå på alle biler, oppsummerer Per Magnar. Han legger til at bare det å skifte registerreim på en bensinbil fort kommer opp i tilsvarende pris.

- Jeg tror folk nærer litt frykt for elbiler fordi de er annerledes, og vanskelige å reparere om noe går galt. Siemens synkronmotoren som sitter i Citystromeren er en velprøvd konstruksjon med en utrolig virkningsgrad, hele 95 prosent.

Priser elmotoren

- Hvis jeg ikke visste noe om motorer og noen viste meg en stempelmotor, ville jeg sagt at det var en dårlig konstruksjon, fastslår Per Magnar. - Roterende bevegelse og mye mindre deler i en elmotor gjør den mye mer driftssikker.

Han fnyser litt av bensinmotoren: - På lavt turtall oppfører den seg som den har kols, og virkningsgraden er på knappe 20 prosent.

- Elbilen er slett ikke mer komplisert enn en vanlig bil, oppsummerer han.

Elektromotoren med styring i en elbil er i prinsipp veldig lik den elektriske servostyringen mange nye biler i dag har. For eksempel avgassrensingen på en bensinbil er ikke noen enkel affære, og den skal virke lenge.

En bil førte til flere

Etter første bekjentskap med elbil ble både far sjøl, kona og begge døtrene elbilentusiaster.

Per Magnar ble kjent med andre elbilbrukere via nettsidene til elbil.no, og på nettet fant han en bil til salgs som vakte interesse: En Think med ladeproblemer.

Det var først og fremst den faglige nysgjerrigheten som trigget interessen - Thinken har nikkel-kadmiumbatteri (som i mobiltelefoner), og hvordan virket disse mon tro?

Per Magnar slo til og ved hjelp av en kamerat ble laderen raskt fikset.

Nå hadde familien to elbiler å velge i. Thinken ble raskt favoritten, årsaken var ifølge brukerne at den er lettere og morsommere å kjøre.

Golfen med sine blybatterier har kortere rekkevidde og er mer sedat og treg. Til gjengjeld er den stillere, bare hjulstøy, og har bedre varmapparat enn Thinken. Dessuten er det en fireseter, og det er en viktig grunn til at den er beholdt.

I ettertid har Golfen vist seg å være et gunstig kjøp. Et spenningsmoment var levetiden på batteripakken, men den holder fortsatt til det daglige bruk.

Thinken ble kjøpt i april i fjor, og planen var å selge den etter å ha reparert den, men nå er den blitt et familiemedlem. Som om ikke det var nok, fant Per Magnar enda en Think med problemer til salgs på nettet. Den ble også kjøpt og fikset, og formidlet videre til eldste datter som studerer ved Miljøuniversitetet på Ås.

Endret kjørestil

- Nå er det sjelden vi bruker vår opprinnelige familiebil, en VW Passat, konstaterer Per Magnar.

- Det går litt sport i å bruke elbilen. Vi har et fritidshus i Vikvarvet i Selbu, og vi rekker akkurat fram dit på en lading. Rekorden er 106 kilometer på en lading, det nominelle er 80. Du får en helt annen kjørestil når du har vært elbilbruker en stund, du blir mer bevisst på energibruken - bruker motorbremsen inn mot kryss og får dette innbilte egget mellom foten og gasspedalen, forklarer han.

- Jeg presser aldri bilen opp bakker, og holder som regel en marsjfart på 70. Det hender at jeg får noen skulende blikk, men det er farten som tapper batteriet. Rekkevidden øker med 15 km ved å redusere hastigheten fra 80 til 70.

Som mange andre elbilbrukere har Per Magnar konkludert med at det er viktig å ta godt vare på batteriet. På Golfen er batteriet vedlikeholdsfritt, og det som behøver service er det samme som på en vanlig Golf - styring, bremser og rust.

På Thinken må batteriet etterfylles med renset vann et par ganger i året, og dette er en relativt enkel operasjon som han gjør selv. Fra USA har han nå et batteriovervåkningssystem som gjør at han til enhver tid kan lese av tilstanden i hver enkelt battericelle i Thinken.

 
 
 
 
På forsiden nå