Boligene som selges i dag blir sjelden presentert uten superlativer. Unntakene er rivningsklare rønner.

Den enkle 2-romsen i første etasje med solforhold som ikke bør nevnes, fullt innsyn fra forbipasserende, slitt parkettetterligning på gulvene og gammel strietapet på veggene kan beskrives i en boligannonse uten å peke på det åpenbare:

– AREALEFFEKTIV!

– Gjennomført eller gjennomgående (For det er jo parkettetterligning i hvert eneste rom må vite, selv på badet)

– Koselig, hyggelig eller sjarmerende

– Praktisk (Ja, for selv om det ikke er bod, så er det et hauggammelt Ikea-skap i gangen. Og det er jo veldig praktisk å kunne sitte på do mens man dusjer)

Vi har fått tallene over de mest brukte adjektivene i boligannonsenes overskrifter av Finn.no. Det aller mest brukte er ordet «stor». Men når vi ser nærmere på adjektivene, er det overraskende mange boliger som er «solrike».

Adjektivet som har «gått ut på dato»

«Fantastisk» har gått litt ut på dato, mener Nils O.M. Nordvik, partner og seniormegler i Nordvik & Partners. Det samme med «meget attraktivt». Nordvik er forsiktig med å kalle en bolig totalrehabilitert, for da bør boligens standard være som en ny bolig.

foto
Nils O.M. Nordvik, partner og seniormegler. Foto: Carl Martin Nordby

— Det er bedre å skrive at boligen er «oppusset» eller «smakfullt oppusset», sier Nordvik.- Vi har en tendens til å skrive lav annenetasje i stedet for høy førsteetasje. Men det kan være like greit å kalle en spade for en spade. For eksempel skrive «1920-tallsstil» i stedet for «herskapelig», sier Nordvik.

De vanligste adjektivene

De aller mest vanlige setningene da vi sjekket var «alt på en flate», «alt på et plan» og «enebolig med dobbel garasje», mens det mest brukte ordet var enebolig (3106 ganger), garasje (3017) og balkong (2679).

Dette er de vanligste adjektivene:

1. Stor, 2205

2. Solrik, 1891 (og solrikt 441)

3. Lys, 1482

4. Barnevennlig, 1476

5. Nyere, 890

6. Romslig, 846

7. Innholdsrik, 819

8. Sentralt/sentral 759 og 737

9. Moderne, 682

10. Ny, 459

Les også:

Du vet neppe hva panoramautsikt egentlig er

Et steinkast fra sjøen – hvis du kaster eksepsjonelt langt

Språkekspertens dom

Dette er adjektiver med positivt innhold, observerer Finn-Erik Vinje. Han er pensjonert språkforsker og blogger om språk på finnerikvinje.no.

— Man skaper ønskelige assosiasjoner. Lys, stor og barnevennlig kan ikke tenkes å ha negative assosiasjoner, sier Vinje.

At boligen er «stor», er ikke alltid mest ønskelig, men det er likevel utelukkende positivt, mener Vinje. Da får kjøperen flest mulig kvadratmeter.

foto
Finn-Erik Vinje, pensjonert språkforsker og blogger. Foto: Tor G. Stenersen

— De er ute etter å selge et produkt, og bruker språket til å fremføre boligene i mest mulig positivt skjær for å få kjøper til å åpne lommeboken. Det er velkjente og forståelige triks, sier Vinje. Vinje synes meglernes bruk av ordet «oppussingsobjekt» er snedig.

— Det forteller at det er snakk om en rønne, men ordet sier at det kommer noe godt ut av det. Med oppussingsobjekt sier vi til kjøperen: «Forbered deg på en sjau, men resultatet vil bli fristende». Men ordet kan ha utspilt sin rolle.

Går man for langt i bruken av positive adjektiver i boligannonser?

— Man strekker strikken så langt som det er mulig, men er man direkte løgnaktig slår det tilbake på megleren. Det nytter ikke å servere noe som er åpenbart løgn. Men boligen skal fremstå i best mulig lys, og det er i spenningsfeltet mellom disse to hensynene man må gjøre sine språklige vurderinger, sier Vinje.

Les også:

Finn.no er eid av Schibsted, som også eier Aftenposten, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad