Slik jobber Norges beste på frukt og grønt

PRODUSERT AV ADRESSEAVISEN BRAND STUDIO FOR Rema 1000

REMA 1000 satser stort for å bli best på frukt og grønt i landet. I år høstet arbeidet frukter da butikken på Byåsen ble kåret til norgesmestere.

I frodige omgivelser på «toppen» av Trondheim finner du REMA 1000 Byåsen. Neste år fyller de 30 år, men allerede nå har de grunn til å feire. Nylig ble butikken nemlig kåret til norgesmestre i frukt og grønt 2019 av Opplysningskontoret for frukt og grønt.

– Vi gratulerer REMA 1000 Byåsen som norgesmester i frukt og grønt 2019! Butikken har i tillegg til en høy frukt- og grøntandel, fått toppscore på inntrykket av avdelingen, kunnskap hos de ansatte og salgsfremmende eksponeringer, sier Gerd Byermoen, kommunikasjonssjef i Opplysningskontoret for frukt og grønt, i en pressemelding.

Kjøpmann Børge Stamnes ved REMA 1000 Byåsen er selvsagt veldig fornøyd med prisen.

– Hele REMA 1000 har jobbet for å bli best på frukt og grønt i lang tid. Det er viktig for hele kjeden og er en stor annerkjennelse på at vi gjør ting riktig, sier Stamnes.

200 kvadratmeter med sunne godsaker

Alt som kan kalles frukt og grønnsaker har vært viktig for REMA 1000 Byåsen helt fra starten.

– Siden vi åpnet opp her for 29 år siden har vi følt at frukt og grønt er en viktig del av kundens opplevelse. Det har vært et satsingsområde for oss fra dag én, sier Stamnes.

Det første som møter deg når du går inn dørene på REMA 1000 Byåsen er en stor, fargerik og fristende frukt- og grøntavdeling på hele 200 kvadratmeter. Butikken på Byåsen har vært i familien Stamnes sine hender helt siden åpningsdagen, men kjøpmannen forteller at det er mye som har forandret seg på fruktfronten siden 90-tallet.

– Før i tiden kunne kundene akseptere svart blomkål og at halve agurken var bløt. Nå er kravene mye høyere. Det er levende varer vi jobber med her, så produktene kan forringes fort. Det gjør at vi i REMA 1000 hele tiden må være på tå hev, og sørge for at det kundene finner er av topp kvalitet, sier Stamnes.

– Hva er en god frukt- og grøntavdeling i 2019?

– For meg er det en avdeling som bugner av friske varer. Om du klarer å friste en kunde, som egentlig ikke hadde planer om å kjøpe noe grønt, til å nettopp gjøre det – da har vi gjort jobben vår på en god måte, sier Stamnes.

Og det har butikken fått til. For hver hundrelapp kundene legger igjen på Byåsen, har de i gjennomsnitt brukt 16,5 kroner på ferske, sunne varer.

– Det er et skyhøyt tall på landsbasis. Kundene har virkelig bidratt til denne prisen. Mange har kommet og gratulert oss med tittelen, så det er tydelig at de også er litt stolte, legger han til.

Kvalitetssikrer alt

Det er Mathias Hybertsen og Alex Ebraniel som har hovedansvaret for at frukten og grønnsakene i butikken lever opp til standarden både REMA 1000 og kundene selv forventer. Hver dag tar de imot opptil tolv paller med ferske godsaker, som de skal dandere vakkert inne i butikken.

– Vi kvalitetssikrer alt vi fyller inn. Når varene kommer i originale esker, tar vi varene ut og fyller produktene inn i egne kasser som vi eksponerer til kundene våre i avdelingen. Det er en del ekstraarbeid, men det er absolutt verdt det. Slik avdekker vi hvis det skulle ligge en bløt paprika eller agurk nederst i esken. På denne måten får ingen kunder med seg dårlige varer hjem, sier Hybertsen.

Gul klassiker

Folk har blitt mer opptatt av å ha et sunt kosthold, og prøver gjerne ut nye og spennende produkter. Men det er én ting som ikke har forandret seg i særlig grad.

– Folkets favoritt er banan, uten tvil. Vi selger over et tonn med bananer hver eneste uke, sier Hybertsen.

Favorittstempelet holder seg stort sett jevnt over hele året, forteller han. Men ved enkelte sesonger kan andre produkter konkurrere mot bananen. I løpet av november, desember og januar i fjor, solgte butikken for eksempel 15 000 kilo med klementiner til fysne trøndere.

Nå nærmer høsten seg, og da er det en nordmann som skal yppe seg på topplista.

– Snart kommer de norske plommene, og på høsten er de på sitt beste – søte og saftige! Vi selger plommer i store mengder hver gang de er i sesong, og det forventer vi å gjøre i år også, sier Hybetsen.



Satser på økologiske produkter

Selv med NM-pokalen i hånda, så har tankene allerede begynt å feste seg mot neste år – der målet er å bli nominert igjen. Og de tror de har funnet nøkkelen som kan gjøre det mulig.

– Vi liker å sette oss store mål, og nå har vi lyst til å bli best på økologisk frukt og grønnsaker. Vi startet for alvor med den satsingen allerede i januar og det har blitt veldig godt mottatt av kundene våre, sier Hybertsen.

Vidar Andersen, regiondirektør for REMA 1000 Midt-Norge, sier at kjeden går for gull neste år også.

– Målet vårt er at alle butikkene i kjeden vår skal være med og kjempe om tittelen. REMA 1000 Byåsen er et eksepsjonelt godt eksempel på hvordan man kan selge mye frukt og grønt, og de er et forbilde for alle butikkene i kjeden vår, sier Andersen.

Andersen forteller videre at det ikke bare er på Byåsen det går bra på frukt- og grønnsaksfronten.

– Tallene viser at REMA 1000 har aldri solgt så mye frukt og grønt som vi gjør i dag. Det handler om at vi tilbyr kvalitetsvarer til bare lave priser. Det er en fin bekreftelse på at vi jobber riktig i den viktigste varegruppen, sier Andersen.

- Hvorfor er frukt og grønt den viktigste varegruppen?

- Det er fordi den treffer på de riktige verdiene til kundene. Det er de mest bærekraftige varene vi har for framtiden, og vi skal fortsette å satse stort på dette fremover, sier Andersen avslutningsvis.


Om artiklene fra Brand Studio

Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av Brand Studio, en del av avisens annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold.
Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.

Synes du denne type artikler ser spennende ut? Ta kontakt så hjelper vi deg gjerne.

© Copyright Adresseavisen Brand Studio