Etterspørselen har aldri vært større – Nå åpner de sin tredje butikk i Trondheim

Produsert av Adresseavisen Brand Studio for Scushi Elsykkel

Hvem er vel ikke lei av å sitte i uendelig biltrafikk, eller inneklemt på en varm buss på vei til eller fra jobb? Mye tyder på at trøndere har funnet løsningen, for etterspørselen etter el-sykler blir bare større og større.

Nå åpner Scushi elsykkel sin femte butikk nasjonalt, og nummer tre i rekken her i Trondheim. Med elsykkel-butikk på Valentinlyst, Byåsen butikksenter, og nå i Kongens gate, står Scushi klare til å ta imot fremtidige og eksisterende elsykkel-entusiaster.

Elsykkel-eventyret i sykkelbyen Trondheim startet i 2017, da Morten Utheim Johnsen endelig tok sats, og startet utsalg i garasjen hjemme på Stokkanhaugen.

- Jeg har alltid hatt en stor interesse for sykkel, og hadde en god magefølelse på at elsykler kom til å bli stort i Norge, forteller Morten.

Og stort har det blitt! Siden Scushi ble etablert for ti år siden av et svensk ektepar i Porsgrunn, og siden har interessen for elektriske sykler eksplodert over hele landet. Morten merket fort god respons på jobben han gjorde fra garasjen hjemme, og kort tid etter åpnet han showroom på Valentinlystsenteret.

 - Planen var opprinnelig å selge elsykler mot bedrifter, men privatkunder kom oftere og oftere innom. Det tok ikke lang tid før vi fikk et eget butikklokale like ved Valentinlystsenteret, og siden den gang har vi bare fortsatt å vokse, smiler Morten.

Full rulle mot sykkelsesongen

Morten forteller at telefonen ringer i ett sett fra kunder som skal legge om til sommerdekk, ønsker service på sykkelen, eller planlegger å kjøpe sin første elsykkel. Daglig leder for den nye Scushi-butikken i Kongens gate, Tom Sæther, nikker istemmende.

- Flere og flere får øynene opp for elsykler, for det har så mange fordeler. Takket være Miljøpakken kan de fleste som arbeider her i Trondheim sykle til jobb innen en halvtime – hvis de bor i byen selv. Det er gjerne mye kortere tid enn man ville brukt i bil eller med kollektiv, forklarer Tom.

Han har selv jobbet i bransjen så å si hele livet, og vært innom det meste, alt fra deltidsansatt i sportsbutikk, til grossist for salg av sykler, og kursholder for til byens forretninger den gang elsykler var helt nytt på markedet.

- Jeg har alltid vært interessert i sykkel, og alltid brukt sykkel når jeg skal fra plass til plass. Det gir både trening og avkobling. Når man sykler konsentrerer man seg om veien, og får tid til å la hodet koble av litt. Og med elsykkel har jo dette blitt enda mer bekvemt, nå slipper man til og med å bli svett på vei til jobb, smiler han.

De tre Scushi-butikkene i Trondheim ledes av Morten Utheim Johnsen (t.v.) Terje Thorsen og Tom Sæther (t.h), med Morten på Valentinlyst, Terje på Byåsen og Tom i den nye butikken i Kongens gate.

Et kinderegg på to hjul

Morten og Tom beskriver elsykler som kinderegg, fordi det finnes så mange lag med fordeler. Siden man selv justerer hvor mye motoren skal hjelpe til, bestemmer man hvor sliten man ønsker å bli. Selv om man velger helt lett tråkk med mye motorhjelp, får man fortsatt fin mosjon, - i tillegg til at man sparer mye tid.

- Vi har elsykler i de aller fleste prisklasser, fra 24 000kr og oppover, og som kan brukes på samme måte som vanlige sykler. Her finner man elsykler som er perfekte til og fra jobb, hybridsykler med skjerm og bærer, terrengsykler, og mer eksklusive fulldempere. Felles for alle er at de har gode kvalitetssystemer med motorer fra Bosch, Yamaha eller Panasonic, forteller Morten.

Scushi selger elsykler fra kjente merker med et solid serviceapparat. Det betyr at ventetiden er kort om noe skulle måtte fikses på sykkelen. De har også egne kvalifiserte verksted hvor du kan få sesongsjekk, dekkskrifte og reperasjon av sykkel.

- Vi legger stor vekt på kartlegging av hver enkelt kunde. Hva er behovet? Skal de sykle til og fra jobb, har de med barn på sykkelen, skal de bruke den mye til trening og fritid, og hvilket terreng sykler de i? Alle disse tingene er avgjørende for hvilken sykkel og motorkraft de vil trenge, forklarer Tom.

Slik velger du rett elsykkel

Med et så bredt utvalg innen elsykler, kan det for mange være litt vanskelig å finne ut hvilken sykkel man trenger. Heldigvis har alle i Scushi både lang erfaring med sykler, og en drivende lidenskap for det.

Morten er helt enig, og forteller at de aller fleste primært tenker på en sykkel som skal brukes til og fra jobb, men ofte ender opp med å bruke den mye mer enn de først trodde.

- Da jeg åpnet den første butikken på Valentinlyst var kundene ofte kvinner som skulle ha en lettere måte å komme seg rundt på, også var mannen med som «teknisk ansvarlig». Men det tok ofte ikke mange månedene før han var tilbake i butikken for å kjøpe sin egen elsykkel. De klarte vel ikke motstå å bruke konas sykkel, ler han.

Prøvekjøring av elsykkelen er en avgjørende faktor for å finne rett sykkel, og gjengen i Scushi plukker alltid ut flere alternativer som skal testes ut før man triller ut av butikken.

- Vi ser at flere velger sykler med lavt innsteg, det man før omtalte som «dame-sykkel». Det lave innsteget gjør det lettere å komme seg både av og på sykkelen, særlig om man har barn bak på sykkelen, forteller Tom.

Morten legger til at de ser et økende antall terrengsyklister som også begynner å gå over til elektrisk.


- Det gir muligheten til å velge mellom lite eller mye assistanse, som jevner ut forskjellen mellom de spreke og de litt mindre spreke. Vi kan love at det blir akkurat like høy puls og adrenalin med el-terreng som med vanlig terreng! Vi har som sagt sykler til alle behov og i flere prisklasser, så det er garantert en sykkel her til deg også, smiler Morten.

Så enten du ønsker mer frihet, bedre tid til jobben, eller litt mer trim i hverdagen, står Tom, Morten, Terje og resten av Scushi-gjengen klare til å hjelpe deg med å få de elektriske hjulene i gang!

Om artiklene fra Brand Studio

Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av Adresseavisen Brand Studio, en del av mediehusets annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.

Synes du denne type artikler ser spennende ut?
Ta kontakt så hjelper vi deg gjerne.

© Copyright Adresseavisen Brand Studio

Azure, Font
Logo, Font, Text