– Vi har et felles mål og det er løping

Slik kickstarter du treningsåret 2022

Produsert av Adresseavisen Brand Studio for SpareBank 1 SMN Trondheim Maraton

People in nature, Gesture, Font, Happy

– Om man springer fort eller sakte, spiller ingen rolle, sier Grete Rødde. SpareBank 1 SMN Trondheim Maraton oppfordrer nå alle til å melde seg på årets store folkefest.

For deg som sliter med treningsmotivasjonen og dørstokkmila, kan det være en idé å sette seg noen personlige mål. Det var det som virkelig vekket løpegleden til Grete. Da hun bestemte seg for å melde seg på SpareBank 1 SMN Trondheim Maraton for første gang, måtte hun trene i all slags vær for å nå målet sitt.

– Jeg var egentlig en godværsmosjonist, men det har forandret seg. Vinterløping vokser på deg når du først har startet, sier Grete Rødde oppglødd.

Hun oppdaget løpeinteressen sin for noen år siden, og er nå ambassadør for SpareBank 1 SMN Trondheim Maraton. Gleden over å løpe utendørs om vinteren kom litt etter litt, og nå elsker hun følelsen av den friske luften og knitrende snø under føttene.

– Jeg erfart at hvis jeg løper på mølla hele vinteren, blir det ubehagelig å begynne å løpe ute når våren kommer – og det går jo ikke når man jobber mot et treningsmål!

Den roen Grete får utendørs på løpetur, kan ikke sammenlignes med en økt på tredemøllen – men hun syns det er fint å kunne variere.

– Jeg har tre unger, jobb og kjenner ofte på den såkalte tidsklemma. Mølla er der når jeg må trene raskt og effektivt, mens uteløpinga blir til et slags fristed som gir meg pusterom og mange fine sanseinntrykk,
smiler hun.

Prosjektleder Morten Rasch Eliassen sier at Trondheim har utallige løpemuligheter - blant annet Theisendammen.

Smile, Sky, Cloud, Water, Sleeve, Plant

Små justeringer kan gi store fordeler

Morten Rasch Eliassen er prosjektleder for SpareBank 1 SMN Trondheim Maraton. Han tror mange flere kunne opplevd gleden Grete beskriver, hvis de hadde litt mer kunnskap om hvordan man bør tilpasse seg vinterforholdene.

Vil du finne løpegleden mens du jobber mot et mål? Meld deg på i dag!

Husk lyd!

Morten og Grete om løpeglede i hverdagen:

SpareBank 1 SMN Trondheim Maraton

  • Ble arrangert for første gang i 1969 og er Norges eldste maraton
  • Er et arrangement for alle fra 0-99 år
  • 8 forskjellige løpskategorier – det finnes noe for alle
  • Tar vare på deltakerne ved å tilby verktøy for mestring gjennom hele året; løpekurs, foredrag, ernæringsforedrag, events og treningsarenaer
  • Løypen går rundt bykjernen slik at du som deltaker eller publikum får se hva Trondheim by har å vise frem

Underlag, sko og bekledning er alle viktige faktorer for å oppnå en vellykket økt. Morten og Grete tror mange har på seg enten for mye klær, eller feil klær, når de trener i kaldere temperaturer.

– Det beste er å fryse når du starter, for du blir fort nok varm, råder Grete. Man bør kle på seg lagvis, og unngå plagg som ikke slipper ut fukt. Hun anbefaler heller ikke stillongs eller jakker med for mye fôr. Da er det bedre med en vindstopper og varme, lange beinklær. Selv foretrekker hun tynt ullundertøy, men det er også mange som sverger til teknisk superundertøy. Her må man prøve seg litt frem.

Når bekledningen er på plass, er neste steg å forsikre seg om at man klarer å holde seg på beina mens man løper.

– Jeg vil anbefale å gjøre litt research på underlaget der man skal løpe, så man unngår plasser man ikke er riktig skodd for. Føret kan jo endre seg mye i løpet av én enkelt tur. Selv om det er bart i Ila, kan det være isete på Sluppen, sier Morten.

Han anbefaler å ta kontakt med fagfolk hvis man er uerfaren og har tenkt å starte med vinterløping på glatt føre, for å sikre et så godt utgangspunkt som mulig.

Da er spesialbutikken Löplabbet en plass som kan hjelpe med svært mye – blant annet løpesko til all slags føre.

4 tips til vinterturen

  • Planlegg ruten: Oppsøk områder du kan løpe godt på. Gjør deg kjent med føret og hvordan det kan endres underveis.
  • Velg godt fottøy: Vurder hvilke alternativer (brodder, piggsko, terrengsko etc.) du foretrekker og som er mest fornuftig med tanke på føre og vær. Er du i tvil? Oppsøk ekspertene på Löplabbet.
  • Kle deg smart: Velg noe som holder deg tørr og varm, og som slipper ut fukt. Tenk at du skal fryse før du starter. For å unngå overopphetelse senere, må du våge å kle deg lett nok.
  • Husk refleks: Det er mørketid, så du må sørge for at du er synlig. I tillegg kan hodelykt være fint å ha når du løper på spesielt mørke plasser – den gjør at du kan oppsøke mange flere steder å løpe.

Slik løper man best på glatt underlag

Butikksjef på Löplabbet i Midtbyen, Ronny Ingebrigsten, er selv en erfaren løper. Verken vær eller temperaturer er noen hindring for god trening utendørs i vintermånedene, sier han – man må bare sørge for å skape gode treningsopplevelser.

Når man løper uten godt feste, risikerer man ikke bare stygge fall, men også «vondter» og øm muskulatur som følge av at man spenner seg for mye. Hvis du tripper mye når du løper, har du mest sannsynlig ikke riktige sko. Da kan piggsko være redningen.

– Målet med å bruke en vinterpiggsko er at du skal kunne løpe med ditt vanlige steg og føle at du kan bevege deg avslappet, og med den teknikken du ellers pleier, forteller Ronny.

Husk lyd!

Ronny forteller om fordelene med piggsko:

– Ettersom været i Trondheim er så variert, er det lurt å ha en skopark som sikrer at man kommer seg ut i all slags vær. Både brodder og terrengsko er fine alternativer, men til de glatteste dagene er det best med piggsko – og glatte dager er det ganske mange av i løpet av en vinter, minner han om.

– Ettersom været i Trondheim er så variert, er det lurt å ha en skopark som sikrer at man kommer seg ut i all slags vær. Både brodder og terrengsko er fine alternativer, men til de glatteste dagene er det best med piggsko – og glatte dager er det ganske mange av i løpet av en vinter, minner han om.

På Löplabbet selger de piggsko av beste kvalitet, men skulle det være slik at du har et par favoritt-joggesko allerede – kan Ronny og kollegaene pigge dem for deg.

– Det er ikke noen indikasjoner på at piggsko er for hardt til beina – det føles bare annerledes. Dempingen i skoen er jo der som vanlig, men det kan være lurt å mate det gradvis inn i løperutinene dine, forklarer han.

Her er det fint å løpe i Trondheim

– Trondheim har jo et eldorado av løpemuligheter, også om vinteren, sier Morten.

  • Estenstadmarka er fin om du ønsker stigning og nedstigning.
  • Bymarka er fin hvis du ønsker mer kupert terreng.
  • Det er fine løypetraseer både i Malvik og på Byneset.
  • Vinterbrøytede grusveier som Tømmerholtveien eller grusveien opp mot Rønningen fra Granåsen-området.
  • Vinterbrøytede veier og turstier rundt Dragvoll.
  • Trondheim Maraton-løypene er fullt brukbare hele året.

I likhet med Grete, setter også Ronny stor pris på naturopplevelsene og roen vinterløping kan gi.

– Det er fullt mulig å løpe i skogen om vinteren, og på de virkelig kalde dagene kan man løpe i midten av skisporet eller på siden av det, tipser han om. Da må det være så hard snø at man ikke ødelegger kommunens løyper, for de legger mye ressurser i å holde dem fine gjennom vinteren, legger han til.

Finn ut hva som motiverer deg

– Første gangen jeg meldte meg på SpareBank 1 SMN Trondheim Maraton, var det for halvmaratonet. Jeg hadde aldri løpt så langt, og jeg visste at jeg måtte trene for å kunne fullføre – og jeg måtte trene når det passet meg og min familie, forteller Grete og deler sine tanker om å delta i løp.

– Det er så mange som deltar, at uansett hvilken fart du har, forsvinner du i mengden. Man er i sitt eget hode, samtidig som man er omgitt av så mange folk som har én ting til felles: løpeglede!

Kjenner du deg motivert?

Hun fant også mye motivasjon i fellesskapet rundt selve løpet, og anbefaler å alliere seg med andre for å gjøre løpetreningen til noe sosialt. Morten nikker enig.

– Hverdagen og livet passer ikke alltid med lagidrett eller faste treningstidspunkt, men med løping kan man trene når man vil. Som Grete sier, det trenger ikke være en individuell idrett heller, men noe man gjør i fellesskap, sier han oppmuntrende.

– Man må rett og slett bare prøve vinterløping for å bli glad i det, avslutter Grete med et smil.

Ble du overbevist? Meld deg på høstens store løp med en gang!

Om artiklene fra Brand Studio

Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av Adresseavisen Brand Studio, en del av mediehusets annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.

Synes du denne type artikler ser spennende ut?
Ta kontakt så hjelper vi deg gjerne.

© Copyright Adresseavisen Brand Studio

Azure, Font
Logo, Font, Text
Gesture, Font