– Fagkunnskapen og dyrkingen av urmakerfaget står sterkt hos oss

Tradisjonsrike Urmaker Lian i ny drakt:

Produsert av Adresseavisen Brand Studio for
Urmaker Lian

Helt siden 1866 har det ligget en urmakerforretning i Nordre gate 9. Bak den elegante vindusutstillingen finner du nyoppussede lokaler, urmakertradisjoner og flere generasjoner med familiehistorie.

Etter grundig planlegging i to år og en periode med oppussing på nyåret, kunne Urmaker Lian åpne dørene igjen i februar og ønske alle velkommen inn i de nye og stilrene lokalene.

- Vi er veldig fornøyde med oppussingen. Butikken har alltid vært en del av livet mitt, jeg pleide å løpe rundt her som liten jente, forteller daglig leder Wenche Lian.

Hun er fjerde generasjon som driver urmakerforretningen i byens største gågate. Før oldefaren hennes tok over i 1927, var det ytterlige to eiere før han – urmakere de også.

Etter at Wenche selv tok over etter faren sin, har hun fortsatt å bygge videre på den solide grunnmuren han videreførte til henne.

I dag har butikken et mangfold av klokker og merker til både voksne og barn i alle prisklasser, en egen takstmann for verdivurdering og to verksteder hvor urmakerne alltid er i sving.

Bli bedre kjent med Wenche og Urmaker Lian!

Husk lyd!

Her kan alle finne drømmeklokken

Urmaker Lian selger klokker i alle prisklasser – alt fra eksklusive luksusmerker som Rolex, Omega, Tudor og Grand Seiko til Seiko, Certina og Tissot. De har i tillegg alt du trenger av tilbehør, blant annet reimer, batterier, klokkeruller, klokkebokser, klokkewindere og diverse urmakerverktøy.

– Trondheim er en liten by med få urmakere, så det er viktig for oss å kunne tilby noe til alle, forteller Wenche.

Sissel Antonsen nikker enig. Hun jobber som selger i butikken og møter kundene hver dag.

– Alle skal gå ut herfra med en opplevelse av at de har fått den hjelpen de trenger, uavhengig om det ble kjøp eller ikke. Vi kommer tross alt fra Trøndelag, så selv om vi er en liten og luksuriøs butikk, er vi oss selv alle sammen, smiler Sissel.

De er veldig stolte av at Urmaker Lian er én av få autoriserte Rolex-forhandlere i Norge.

– Vi har solgt Rolex-klokker siden 1979 og det er et samarbeid vi er veldig fornøyde med, sier Wenche.

Hun forklarer at de befinner seg i en ganske spesiell situasjon med tanke på at etterspørselen etter Rolex-klokker er så høy at de risikerer å gå tom for klokker på kort tid.

– I stedet for å føre ventelister med mange års ventetid har vi besluttet å stille ut klokker i butikk etter hvert som de leveres. På grunn av den store etterspørselen er vi nødt til å beholde noen klokker kun til utstilling i perioder. Det er nok noe mange synes er litt rart, men hvis vi går tom så har vi ingenting å vise frem – og det er ingen tjent med, sier hun og tilføyer:

– Det er veldig mange klokkeentusiaster i Trondheim!

Uavhengig av merker, er Wenche og Sissel skjønt enige om at klokkeinteressen blomstrer i Norge. De opplever at det stadig kommer til nye kunder, i tillegg til alle de trofaste stamkundene.

– Det er alltid trivelig å stikke innom

Christoffer Jin Strand er en av dem som ofte besøker den kunnskapsrike gjengen i Nordre gate 9. Han forteller at interessen for klokker alltid har vært der, men at den har økt i takt med at han ble kjent med Urmaker Lian. Butikken er en plass hvor han finner likesinnede i både ansatte og andre kunder som titter innom.

– De er veldig flinke til å ivareta felleskapet og entusiasmen rundt klokker. I begynnelsen vendte jeg tilbake på grunn av produktene, men etter hvert ble det klart at butikken og de ansatte har skylda for at jeg kommer tilbake, ler han.

Han forteller at mye av årsaken er at de ikke bare er serviceinnstilte, men også har en genuin interesse for klokker. Her får du like mye entusiasme og oppfølging uansett hvem du møter.

– De har et utvalg som dekker hele spekteret fra «entry-level», altså den første klokken du bruker litt penger på, og helt opp til Rolex. Du trenger ikke å velge mellom en klokke til 5000 kroner eller 30 000 kroner, du har de naturlige prishoppene. Utvalget deres dekker enhver kløe, sier han og peker på sin egen klokke.

– Denne kjøpte jeg her. NOMOS var et merke jeg ikke hadde vært borti før, men denne klokken er veldig spesiell fordi den har et åpent urverk bak – noe som gjorde meg interessert. Det er ikke en modell de vanligvis tar inn i butikken, men de hadde en så utrolig god dialog med leverandøren at de fikk den tilsendt, kun for at jeg skulle få prøve den og se på størrelsen. Det er ikke så ofte leverandørene gjør slikt.

– Jeg kunne ikke klaget om jeg ville. Det er alltid trivelig å stikke innom for å slå av en prat, og jeg forstår ikke hvilken annen butikk jeg skulle klart å ha en slik relasjon med, legger han til med et smil.

Ny vår for urmakerfaget

Wenche er selv urmaker og forteller at både butikkdriften og klokkebransjen stadig endrer seg – ikke bare over generasjoner, men også i løpet av de siste årene.

Etter at Quartz-batteriet skjøv mekaniske klokker til side på 70-tallet, har det de siste 6-7 årene vært et enormt oppsving for nettopp klokker med mekaniske urverk igjen.

– Nå har klokkeinteressen skutt i været, og folk er opptatte av kvalitet, urverk og funksjoner, sier hun.

Hun tror årsaken er at det er en helt annen kvalitet på disse klokkene, som er både solide og driftssikre. Man kan reparere dem, du har dem lenge – og hvis du har klokken inn på service for vedlikehold med noen års mellomrom, varer den i alle år.

Den voksende interessen fører også til økt etterspørsel etter urmakere, og her stiller Urmaker Lian svært sterkt med sine to verksteder.

– Vi ekspanderer stadig vekk, for det er økende trafikk og arbeidsmengde. Det er nok ikke mange butikker som har fem fulltidsansatte urmakere under ett tak, men det har altså vi, smiler Wenche.

Velkommen inn i Rolex-verkstedet!

Husk lyd!

Klare for fremtiden

I nettbutikken til Urmaker Lian finner du det samme utvalget som i butikk, med unntak av noen enkelte merker og klokker – som ikke kan selges på nett.

– Vi har alltid hatt en nettside med nettbutikk, men i mars 2020 begynte vi for alvor å satse på nett. Vi gikk sammen med en ny samarbeidspartner, som utviklet nettsiden vår i tett samarbeid med oss og våre merkepartnere, forteller Wenche.

Med oppgradert nettbutikk, nyoppusede butikklokaler og en enorm interesse for klokker blant folk flest, ser hun lyst på tiden fremover. Urmaker Lian vil fortsette å møte spørsmålene og interessen blant kundene, med et mål om å fortsette å vokse på både urmakerdelen og i butikken.

– Vi skal møte markedet på best mulig måte, oppdatere oss og være her for byen og kundene våre, uansett hvor de befinner seg, sier hun og legger til:

– Fagkunnskapen og dyrkingen av urmakerfaget står veldig sterkt hos oss – vi har alltid har vært her og kundene vet hvor de finner oss i årene som kommer også, avslutter hun blidt.

Analog watch, Clock, Font

Om artiklene fra Brand Studio

Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av Adresseavisen Brand Studio, en del av mediehusets annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.

Synes du denne type artikler ser spennende ut?
Ta kontakt så hjelper vi deg gjerne.

© Copyright Adresseavisen Brand Studio

Azure, Font
Logo, Font, Text