Helt siden App Store ble lansert i juli 2008 har «taket» på apper og spill som blir sendt inn til evaluering til Apple vært på 2 GB.

Det er syv år siden det. En tid da de fleste apper og spill til Iphone i beste fall var på noen få megabyte. Til sammenligning så var størrelsen på «Call of Duty 4: Modern Warfare» til Xbox 360  på 6.79 GB.

Har økt kraftig

I 2015 er det ikke uvanlig at slike spillfiler ligger et sted mellom 40 og 50 GB for PS4 og Xbox One. Som du ser så har behovet for mer lagringsplass økt kraftig i løpet av disse syv årene. Det samme gjelder selvsagt også for apper og spill på App Store. I 2008 eksisterte ikke iPad, men helt fram til nå så har Apples trange nåløye med sine 2 GB lagt store begrensninger på hva utviklere klarer å komprimere appene sine ned til.

Det er det nå slutt på. Apple skriver følgende på sine egen nettsider:

«The size limit of an app package submitted through iTunes Connect has increased from 2 GB to 4 GB, so you can include more media in your submission and provide a more complete, rich user experience upon installation. Please keep in mind that this change does not affect the cellular network delivery size limit of 100 MB.»

Venter et ras av gamle klassikere

Dette betyr i klartekst at vi får se spill og apper med langt bedre oppløsning og grafikk på både iPhone og iPad. Dette kan også bety at vi vil få et ras med eldre PC, Xbox og Playstation -spill til iPad og iPhone.

Vær obs på at dette ikke forandrer den gjeldende maksgrensen for nedlasting over datanettet som i dag er på 100 MB.

Om du ønsker å laste ned spill og apper opp til 4 GB så må du fortsatt være koblet til et Wi-fi -nett eller ta det via iTunes på en PC eller en Mac.