Forbrukerrådet mener folk skal vurdere å droppe å kjøpe boligkjøperforsikring ved kjøp av bolig. Forsikringen har du trolig allerede, uttaler Forbrukerrådet til tv2.no, og peker på innbo- og husforsikring.

Jorge Jensen i Forbrukerrådet sier det er problematisk at forsikringsselskapet Help både sparer penger på å ikke gå videre med en sak. Han synes også prisen er for høy.

- I en kjøpsprosess virker ikke utgiften så høy. Men en ringerunde vi har gjort til diverse advokater, viser at en advokat bruker rundt 25 000 kroner for en alminnelig boligtvist. En boligkjøperforsikring for en enebolig koster 8900 kr. Dermed betaler de 8900 kroner for å unngå en utgift på rundt 25 000 kroner, sier Jensen til tv2.no.

Til  Aftenposten sier Jensen i Forbrukerrådet at boligkjøperforsikringen er unødvendig for mange, men ikke for alle.

- Det er andre sider ved forsikringen også, som gjør at man kommer i en rollekonflikt. Blant annet at Help selv vurderer om det blir en sak eller ikke, sier Jensen.

Les også: Fikk 650.000 kroner for disse elektrikerfeilene

Én av tre saker går videre

Dag Are Børresen, informasjonssjef i Help, forteller at én av tre innklagde saker går videre.

Til oss sier Børresen at Forbrukerrådet har bidratt lite til å øke folks kunnskap om rettshjelpsforsikring generelt, og boligkjøperforsikring spesielt.

- Man kan nærmest få inntrykk av at de syns det er rart å forsikre seg mot høye advokatutgifter, enda en boligsak kan medføre økonomisk ruin, eller at man ikke har råd til å ta utleggene og risikoen ved å forfølge saken, sier Børresen.

Rådet mener 9000 kroner for ubegrenset advokathjelp er dyrt, og ser ut til å anbefale at man isteden bruker 25 000 kroner for en begrenset advokatdekning på 100 000 kroner i hjemforsikringen, sier Børresen

De fleste selgerne har eierskifteforsikring.

- Da blir kjøper liten uten tilsvarende økonomiske muskler. Dette vet motparten. Det er mye enklere å oppnå et godt utenrettslig forlik når motparten ikke har noe å tjene på å trekke saken ut i tid. Både i og utenfor rettssalen er det viktig å ha balanse mellom kjøper og selger i en konflikt, sier Børresen

- Sparer dere penger på å ikke gå videre med en sak?

- Help er definitivt best tjent med fornøyde kunder. Derfor må vi sørge for best mulig resultat for kunden. Forsikringen dekker advokat- og andre saksrelaterte kostnader uten begrensning, men kan naturligvis ikke utvide rettighetene overfor selgeren.