Voss-vann er flere ganger dyrere i Norge enn i USA

Voss-vann er ikke like eksklusivt i USA som i Norge, mener NHH-professor.

Prisen på Voss vann i Berkley i California var på 1,09 dollar da leseren besøkte staten i USA. 

Saken oppdateres.

Under en tur til California i USA kom en adressa.no-leser over flaskevannet Voss i en butikk i Berkley.

- Voss-vannet som selges for rundt 30 kroner per halvliter på Rema, selges for omtrent 6 kroner i Berkeley, California. Og det er inklusive fortjeneste i sikkert to amerikanske ledd samt frakt, skriver han i en e-post.

Mer enn dobbel pris

Adressa.no har sjekket prisen på Voss vann på en tilfeldig Rema-butikk, og prisen var på sjekktidspunktet 24,90 kroner. Den sammenlignbare prisen på Berkley-flasken var 1,09 dollar, tilsvarende 6,50 kroner, altså bare en firedel av prisen i Norge.

Det skal nevnes at den amerikanske flasken er mindre enn den norske (375 milliliter), og at den i Berkley i tillegg var satt ned i pris fra vanlige 8,90 kroner.

Regner man om til literpris og holder tilbudet utenfor, blir prisene henholdsvis 23,7 kroner per liter i USA, mot 49,80 kroner i Norge. Altså er vannet mer enn dobbelt så dyrt i Norge.

LES OGSÅ: Mattilsynet mener Voss villeder om vann

- Prisdiskriminering

Vannet tappes fra en kilde i Aust-Agder, hvor det også pakkes i flasker, og sendes ut til over 50 land verden over.

Professor ved institutt for strategi og ledelse i USA, Tor Wallin Andreassen, kaller prisforskjellen for "geografisk prisdiskriminering".

- De satser på at folk ikke vil dra over til USA for å kjøpe vannet, men at det er så fantastisk at man likevel vil kjøpe det i Norge for en høyere pris, sier Andreassen.

LES OGSÅ: Rekordstor eksport av norsk drikkevann

- Ikke like eksklusivt

Han mener også at nordmenn er mer villige til å kjøpe vann på flaske enn man er i USA.

- I Norge er Voss fortsatt oppfattet som noe eksklusivt, både designet på flasken og prisen på vannet reflekterer dette. I USA har selskapet posisjonert seg mer som vanlig vann, derfor faller prisene der borte, mener Andreassen.

- Skatteforskjeller

Konsernsjef i Voss Water, Jack Belsito, bekrefter at vannet prises ulikt i ulike land.

- Det er akkurat samme vann som selges i USA og i Norge, kun etiketten er ulik. Men vi priser det litt forskjellig fra land til land, og sammenligner oss med konkurrentene våre når vi setter prisene, forteller Belsito til adressa.no.

Konserndirektøren, som har kontor i New York, mener imidlertid skatteforskjellene er den største enkeltfaktoren når han vil forklare prisforskjellene.

- I de fleste stater i USA er det nesten ikke skatt på flaskevann, mens det er ganske høye skatter og avgifter i Norge. Dette er nok grunnlaget for den største variansen i prisen, sier Belsito.

Adressa.no har sjekket med Toll- og avgiftsdirektoratet, som kan fortelle at det ikke er noen særavgifter på selve vannet. Emballasjen har imidlertid en miljøavgift på 0,53 kroner per flaske, i tillegg til at det påløper 1,10 kroner i grunnavgift per flaske. Til sammen 1,63 kroner per flaske.

I tillegg kommer 15 prosent merverdiavgift på produktet i Norge, noe som i priseksemplet utgjør 3,25 kroner. Til sammen blir skatter og avgifter på produktet i Norge altså 4,88 kroner.

- Forskjeller i distribusjonen

- Er det ikke merkelig for forbrukeren at vannet dere selger er dyrere i landet det tappes i, enn i USA?

- Jeg forstår spørsmålet, og det er et spørsmål jeg får ofte. Men generelt kan jeg si at det meste er dyrere i Norge enn USA, av ulike grunner. Selv om transportkostnaden er billigere, kan ting som virker inn være hvor mye margin de ulike distribusjonsleddene krever og hvor mye utsalgsstedet legger på prisen. Dette er ikke noe vi kan styre. I tillegg kan valutaforskjeller slå inn, som gjør prisene forskjellig mellom landegrensene, sier Belsito.

- I tillegg er dette en veldig lav pris til USA å være. Gjennomsnittlig koster en flaske rundt to dollar i USA, legger han til.

- Allemannseie

NHH-professor Andreassen mener vannet i USA selges bevisst billigere for å posisjonere seg i det amerikanske markedet.

- Jeg tror de selger med tap. Voss forsøkte å innføre en deluxe-profil i USA ved å velge ut utvalgte restauranter som fikk selge vannet, og ved å designe en eksklusiv flaske. Så måtte de reposisjonere hele greia etter å ha tapt masse penger, slik at vannet nå blir mer allemannseie, sier Andreassen.

På forsiden nå