Vi er kjent med at HTH har solgt flatpakker i Danmark i noen år, og har bare ventet på at et tilsvarende tilbud skulle lanseres her i Norge. Sånn sett er vi ikke overrasket, sier Per Hangerhagen, som er salgssjef ved Ikea på Leangen i Trondheim.

Satser på egeninnsats

Både Ikea og HTH ser helst at kunden har gjort hjemmeleksa før de kommer til butikken. Det vil si at man bør ha tatt mål og vite hvor dører, vinduer, rør- og elføringer og radiatorer er plassert i rommet. Samtidig er det viktig å tenke over hvilke behov man har, hvilke funksjoner man ønsker at kjøkkenet skal ha og hvem som skal bruke det. Når det er gjort kan all informasjonen plasseres inn i butikkenes tegneprogram, sammen med de ulike skap- og skuffeseksjonene man ønsker i sitt nye kjøkken. Dette gjør man enkelt på en pc hjemmefra, som lagrer informasjonen og kan hente den opp i butikken, eller man får hjelp i butikken.

- Vi mener at det nye tegneprogrammet vårt er så brukervennlig at kunden kan gjøre jobben selv, sier daglig leder ved HTH i Trondheim, Espen Karlsen og klikker seg inn på sidene. Men klart, legger han til: - Dersom kunden ikke er fortrolig med pc-bruk hjelper vi gjerne til. Service og tilgjengelige konsulenter er et av våre fortrinn, mener han. Flatpakke-tilbudet kommer i tillegg til de tradisjonelle kjøkkenløsningene.

Finner din stil

Hos HTH kan den som er usikker på egen stil, ta en test og finne ut av det. Ved å velge blant ulike møbler, lyskilder og annet kjøkkentilbehør, forteller maskinen om du er moderne eller for eksempel klassisk i stilen, og foreslår deretter kjøkken i tråd med din stil. Ikea har per i dag inspirasjonsbilder som skal gi deg en pekepinn på hvilket kjøkken du trives best i stilmessig.

Monter med dvd

Etter at alle elementene er plassert, kan planskissen gjøres om til 3D-format, slik at man får sett hvordan det nye kjøkkenet vil se ut i rommet. Ikea har også en kjøkkenplanlegger på nett, og det kan bli spennende å se om denne oppgraderes etter at HTH har lansert sin.

- Montering av kjøkken er vel ikke det enkleste?

- Vi har testet dette, og mener at våre kjøkken er lette å montere for kunden. Vi har dessuten laget en dvd som ekstra hjelp, i tillegg til bruksanvisningen, forteller Karlsen.

- Vi har hatt dvd-er en god stund allerede, sier Hangerhagen.

Er billig like bra?

Det er langt fra alle som kan kjøpe nytt kjøkken til flere hundre tusen kroner, men med litt enklere materialer og finish, kan et kjøkken i et rimeligere segment i det minste se like bra ut som et kjøkken av høy kvalitet.

- Jeg tror vi kan tilby en høyere grad av service enn Ikea, og på pris er vi på høyde med Ikea, mener Espen Karlsen ved HTH.

- Vi har gjort et utvalg av fronter, som vi vet er populære og som produseres i stort volum slik at prisene ut til kunden blir svært lave, forteller han. - Og HTH borger for dansk kvalitet og design, produktene har dansk miljømerking og er produsert i Danmark, og alle funksjonsdelene har 10 års garanti, sier Karlsen.

Man kan spare mellom 30 og 40 prosent ved å handle disse varene flatpakket, og vi har kort leveringstid, sier han overbevisende.

Glad for konkurranse

Hangerhagen dveler ikke lenge ved konkurrentens leveringstid.

- De aller fleste av Ikeas kjøkken finnes på lager og har 25 års garanti, og det faktum at 40 000 kunder kjøper kjøkken av oss årlig, tror jeg borger for kvalitet. I dag kan vi dessuten levere komplette løsninger, med hvitevarer, blandebatteri og benkeplater tilpasset brukerens behov, fortsetter han.

- Men selv om Ikea har hatt suksess med flatpakker i 45 år, kan vi alltid bli bedre i alle ledd. Leangen har utfordringer på lager og logistikk, blant annet. Dette jobber vi med, og jeg tror at konkurranse på samme marked er positivt. Det betyr at alle må skjerpe seg, og i neste omgang gir dette uttelling for kundene våre, sier Per Hangerhagen.

Kampanjer

De to siste ukene har HTH kjørt en reklamekampanje på sine kjøkken i flatpakker, godt timet før Ikeas kampanje som startet mandag denne uka.

Det gjenstår å se hvordan kundene fordeler seg mellom de to konkurrentene, men ettersom begge har salgskampanjer akkurat nå, er det sikkert lurt å sammenlikne pris og innhold.

Foto: ANNE BERIT FAGERNES
Foto: ANNE BERIT FAGERNES