Fyller uønsket, uadressert reklame opp postkassa di?

– Det første du må gjøre er å reservere deg mot det. Det gjør du ved å merke postkassen med «Nei takk til uadressert reklame», sier John Eckhoff, pressesjef i Posten Norge.

Du kan selv lage lappen og klistre den på postkassa, eller du kan få klistremerke fra postkontoret eller via Naturforbundet.

Straks postkassen er merket og postbudet oppdager det, vil du ikke lenger motta uadressert reklame levert av Posten, ifølge Eckhoff. Og vær klar over at klistermerkeordningen ikke omfatter gratisaviser. Ønsker du ikke disse, må du merke postkassen med det, også.

– Våre postbud skal ha svært god oversikt over hvem som skal ha og ikke ha uadressert post. Og de har kun med seg det antallet reklamer de trenger for å få delt ut til dem som vil ha reklame, forklarer han.

Les også Ikke skift ut de gamle vinduene!

Ikke bare Posten som leverer reklame

– Men det er flere enn Posten som leverer reklame i postkassen, og vi kan ikke garantere for at andre distributører vil respektere din reservasjon, fortsetter han.

I de tilfeller du har reservert deg mot uadressert reklame, men likevel får det, bør du gi Posten tilbakemeldinger på det. Ta kontakt med kundeservice, råder Eckhoff.

– Men dersom du mottar reklame som ikke Posten har levert, kan det være vanskelig å vite hvem som har distribuert det. Mitt råd er da å ta kontakt med avsenderen av reklamen, som for eksempel Coop eller Biltema, og varsle om at du får reklame du ikke ønsker.

Les også Dette er de dummeste stedene å gjemme husnøkkelen!

Klistrer du et merke på postkassa di, hvor det står «Nei takk til uadressert reklame», så skal du slippe å få det. Du kan også lage lappen selv. Foto: Foto: Christine Gulbrandsen

Reservasjon mot adressert reklame

Men ikke bare uadressert reklame fyller opp postkassen. En rekke selskaper driver med markedsføring direkte rettet mot personer, og da benytter de lister med adresser og telefonnumre for å nå folk. Mye av reklamen du får, er sendt ut på grunnlag av slike lister, ifølge Brønnøysundregistrene.

Og du kan komme med på slike lister uten at du selv ønsker det. Du kan imidlertid bli slettet fra listene, og slippe uønsket reklame. Den enkleste måten å gjøre det på, er å registrere deg i Reservasjonsregisteret.

Her reserverer du deg mot at din adresse blir brukt til direkte reklame gjennom posten, gjennom telefon og mobiltelefon.

Når du har registrert din reservasjon, skal du i henhold til Markedsføringsloven, ikke motta reklame adressert til deg, eller bli oppringt av telefonselgere. Siden markedsførerne plikter å oppdatere sine lister minst én gang i måneden, kan det ta opp til én måned før reservasjonen blir virksom.

Du vil imidlertid fortsatt kunne få reklame fra forretninger du har et eksisterende kundeforhold til, som for eksempel bank, forsikring eller bokklubb.

Angrer du?

Skulle du på et tidspunkt angre på reservasjonen mot uadressert eller adressert reklame, er det bare å fjerne klistermerke på postkassa eller slette reservasjonen i Reservasjonsregisteret.