Noen få butikker i en håndfull land har tatt i bruk muligheten for at kundene gjør hele jobben selv i dagligvarebutikkene. Om ikke alt for mange år vil det kunne være vanlig også i Norge. Kunden har sitt personlige handlekort som han bruker til å hente ut en skanner med.

Skanneren er en liten datamaskin med en stor fargeskjerm som kan vise handlelister og reklamevideoer. Denne festes på håndtaket til handlevognen og brukes til å registrere varene man tar med seg. For at det teknologiske skal fungere er enheten avhengig av trådløs internett-tilkobling.

Mulighet for svinn

– Når man er ferdig med handleturen setter man kundekortet i en betalingsterminal, får en oversikt over varene som ligger i vognen og velger hvordan man vil betale. Maskinen tar mynter, sedler og betalingskort, sier Lara Hoppe, student ved bedriften Wincor Nixdorf.

Hun mener sikkerheten mot at kundene stjeler fra lasset er rimelig godt ivaretatt.

– Butikkene vil opplyse at hver tiende eller tjuende kunde vil bli kontrollert. Men den viktigste grunnen til at folk ikke vil være fristet til å stjele er at de er identifisert med sitt kundekort, sier Hoppe.

Kunder som blir tatt får neppe beholde kortet sitt særlig lenge, men muligheten for at enkelte vil prøve å svindle butikkene er nok til stede.

Mer aktuelt

Løsningen til Wincor Nixdorf blir mer aktuelt med et stadig strammere arbeidsmarked. Lara Hoppe tror likevel ikke dagligvarebutikker blir helautomatiserte, og kaller dette et servicetilbud til enkelte kunder. Handlingen kan utføres raskere og du kan lagre dine egne shoppinglister i ditt handlekort.

– Du kan faktisk sende handlelistene dine på e-post eller sms til butikkens server slik at den ligger klar når du skal handle, sier Lara Hoppe.

Skjermen på handlevogna viser deg også tilbudene i butikken, små filmer om produktene du søker opp og er du usikker på hvor ting ligger kan varene søkes opp og presenteres på et kart over butikken i fugleperspektiv.

Foto: Foto: TORE RØSVOLL
Foto: Foto: TORE RØSVOLL