Spillet styres kun ved hjelp av tankekraft samt litt ansiktsmimikk for de mest brukte finessene som skyting og hopping. Foto: CHRISTER S. JOHNSEN

Spillfantaster over hele verden kan trolig nyte godt av at det amerikanske luftforsvaret skrinla sin utvikling av programvaren som skulle la seg styre av tankekraft. Det uferdige arbeidet ble solgt videre, og Adresseavisen har fått sett det som begynner å minne om et ferdig produkt. Et produkt som foreløpig skal brukes til å drepe fiender i skytespill, ved hjelp av nerveimpulser og ansiktsmimikk, samt et plastbånd rundt hodet.

TV-ADRESSA: Se adressa.no teste båndet!

Hjernekraft

Det amerikanske selskapet Ocz, med base i Silicon Valley, har slått seg opp på ulike minnetyper til datamaskiner og mobile enheter. Nå vil de være med på å utvikle tilbehøret som ikke lenger krever at du kan bevege musen med lynets hurtighet eller behersker sytti kortkommandoer på tastaturet. Det eneste den krever er at du behersker hjernen.

Dette er tilbehøret du ikke visste at du kanskje trengte. Foreløpig er det ikke på markedet, men Ocz viste det frem på Cebit-messen til stor begeistring særlig for unge menn. Mange sto lenge i kø for å få prøve den. Også Adresseavisen fikk til slutt sin prøvetur.

Sensorer

Kort fortalt består produktet av et gummiert panneband med tre sensorer som man setter på hodet. Dette kobler man til en «boks» som igjen er koblet til datamaskinen via en vanlig usb-ledning. Før du kan spille må hjernebølgene dine kalibreres. Dette utføres selvsagt svært teatralsk. Hensikten er bare å teste hvordan sensorene reagerer på din hjerneaktivitet. I tillegg må du si fra hvilken ansiktsmimikk du ønsker å bruke til hver funksjon i spillet.

- Ved å svelge hopper du opp. Og ved å heve øyenbrynene skyter du skudd i serie, mens du skyter enkeltskudd ved å klikke med tennene. Men det viktigste er å konsentrere seg om hvor du vil gå, for å få personen til å flytte seg fremover, sier Dr. Michael Schuette, professor i nevrologi og nå sjef for utviklingsavdelingen til Ocz.

Konsentrasjon

Vi prøver oss på spillet Unreal Tournament. Alle testpersonene så langt har sett lettere spastiske ut der de rykker med øyenbrynene og klakker med tennene som om man er halvt ihjelfrosset. Spilleren på skjermen derimot ser ut til å ha en egen vilje. Det går hit og det går dit, og det går rundt en liten bit. Her kan du glemme å snakke med sidemannen om hva du ønsker å få til. Slikt forstyrrer hjernebølgene dine.

- Du må konsentrere deg for å bevege spilleren dit du vil, irettesetter veilederen, mens han umerkelig prøver å hjelpe til med i alle fall å styre retningen ved hjelp av ei lita «støttemus».

Førstepersonskyteren som vi styrer går etter en stund nesten dit vi ønsker den skal gå. Kanskje er det for mye støy i salen, kanskje har vi tankene på andre ting, kanskje har vi konsentrasjonsvansker.

Avstressende

- Du må beherske hjernen din for å bli skikkelig god til dette. Jeg har selv brukt dette til å stresse ned i perioder med mye reising og jobbing. Du må få ned stressnivået for å kunne prestere. Det er kun en treningssak, sier Schuette.

Han sier at forskningen på denne «oppfinnelsen» begynte helt i starten av 1990-tallet. Det amerikanske forsvaret ønsket å lage en programvare som lot seg bli kontrollert av hjernen. Trolig var det tanken på å fly uten at piloten behøvde å røre stikka som var målet. Prosjektet ble lagt på is og senere skrinlagt.

- Helt til vi fikk kjøpt den for en stund siden. Og fikk ryddet opp i rotet og alle juridiske avtaler. Det rene utviklingsarbeidet med programvaren, boksen og sensorene har vi holdt på med siden juli i fjor, sier han.

I løpet av demonstrasjonen viser han også hvordan sensorene i kombinasjon med pc-applikasjonen også kan programmeres til å gjøre andre og «vanlige» pc-ting. Som å åpne programmer og skrive enkle meldinger.

- Og for eksempel si fra om hva du tenker mest på hele tiden, sier nerveprofessoren og holder på å le seg i hjel.

Når han putter sensorene på eget hode og ser på skjermen kommer det bare opp «love», «lovelove», «love».

- Dette er bare på tull, bedyrer han etter hiksteanfallene. Resten er ramme alvor.

TV-ADRESSA: Høyttalere av plastfilm

Phillip Krause var en av svært mange skuelystne og prøvelystne under årets Cebit-messe. Foto: CHRISTER S. JOHNSEN
Boksen som styrer: Boksen og pannebåndet er hemmeligheten bak den nye oppfinnelsen til Ocz. Den vil de ikke snakke mye om. Foto: CHRISTER S. JOHNSEN
Spillet styres kun ved hjelp av tankekraft samt litt ansiktsmimikk for de mest brukte finessene som skyting og hopping. Foto: CHRISTER S. JOHNSEN
Foto: CHRISTER S. jOHNSEN