Hun har blant annet jobbet for Aftenposten og Svenska Dagbladet. Overgangen var derfor stor når hun fra nyttår gikk over til å bli forretningsutviklingssjef ved Geneve-kontoret for det amerikanske selskapet Joby.

- Bedriften startet i 2005 med produktet Gorillapod basert på en eksamen som ble tatt ved Stanford University. I fjor solgte de en million enheter, sier hun.

Hun vil helst ikke svare på spørsmålet om lønnsomheten, men sier det aldri har vært snakk om røde tall. Selv om bedriften har et stort support-system og produksjon i Kina er det en langt lettere organisasjon enn hun kjenner fra avisdriften.

Gorillapoden er utviklet gjennom tre år og fester nå kameraer opp til syv kilo og den har sugekoppfeste for blant annet mp3-spillere eller gps-er.

- Vi har fått fotfeste både innenfor det private markedet og det profesjonelle. Vår kamerafot brukes der andre kameraføtter ikke er egnete. Derfor satser vi heller ikke på vanlige stativ. Våre konkurrenter er stort sett bare de som lager ulovlige kopier, sier hun.

Siden selskapet har tatt patent på denne måten å henge opp kameraer i trær og andre ulendte steder, setter de advokatene på alle som prøver seg på piratkopier.

- Der er det faktisk langt lettere i EU-landene enn i andre deler av verden. Her finnes det ofte klarere regler for å sanksjonere mot disse produsentene.

Salget fordelerer seg med halvparten i USA og havparten i Europa. Og i Europa er det England og Tyskland som kjøper mest, men med Norge på en overraskende tredjeplass.

Foto: Foto: CHRISTER S. JOHNSEN