Den velrennomerte stereo -og TV-butikkjeden HiFi-Klubben stanser nå alt salg av Apple-produkter. Grunnen er at butikkjeden mener at Apple har en elendig service både til privatkunder og butikker som selger produktene.

Denne meldingen ligger nå ute på HiFi-Klubbens hjemmesider:

«Vi har besluttet å ikke lenger forhandle Apple produkter. Ikke fordi produktene er dårlige, men på grunn at det uakseptable servicenivået Apple tilbyr sine kunder.»

- Vi taper penger på å selge iPod, sier Harald Haaland i HiFi-Klubben til VGNett i dag.

Oppussing i Trondheim

Frank Bröking, daglig leder for HiFi-klubben i Trondheim sier til adressa.no at dette valget også gjelder for Trondheims-filialen. Men at de så langt ikke har opplevd noe rush av kunder som vil sikre seg Apple-produkter til redusert pris.

- Dette har selvfølgelig noe med at vi holder på å pusse opp butikken, sier Bröking. Vi har per i dag ingen utstilling av varer inne i butikken. Men om en fjorten dagers tid regner vi med å være på plass igjen med varesortementet.

Apples "egen" reklamasjonsperiode er lovstridig

- Vi har tatt i mot iPod-reklamasjoner, men har endt opp med å måtte betale alle kostnadene selv, det har vært veldig vanskelig å få sendt inn produkter til Apple etter at deres garantitid på tolv måneder har gått ut, sier Haaland.

I følge IT-avisen i dag så kan du se langt etter å få reparert en ett år gammel iPod. Apple vil ikke reparere sine egne produkter etter at den mye omstridte "Apple" -garantien har gått ut.

- Det er ganske ppsiktsvekkende når butikker velger å ikke selge Apples produkter på grunn av kundeservicen. Det er ingen tvil om at kunden har rettigheter utover Apples egen garantitid, sier Lars Grøndal i Forbrukerrådet til VG i dag.

- Vi mener at Apple bryter norsk lov.

Etter norsk lov gjelder en reklamasjonstid på fem år for denne typen produkter. Apple på sin side tviholder på sin egen reklamasjonstid på ett år.

Foto: PAUL SAKUMA / Scanpix