Snapchat, tjenesten hvor bildene eller teksten du sender forsvinner få sekunder etter at mottager har sett beskjeden, har nå flere norske brukere enn både Twitter og Instagram. Det viser en fersk undersøkelse Ipsos MMIhar gjennomført om bruken av sosiale medier i Norge.

På et år har antallet norske Snapchat-brukere blitt nær tredoblet fra 432.000 til 1,1 millioner. Til sammenligning har Instagram og Twitter henholdsvis 1.028.093 og 932.124 norske brukere, ifølge tallene fra Ipsos MMI. Kongen på den sosiale mediehaugen er fortsatt Facebook med sine nesten 3.1 millioner brukere.

Sammen med Facebook og Instagram, er SnapChat også den tjenesten som opplever mest hyppig bruk av sine brukere.

Flere enn halvparten av brukerne bruker disse tjenestene daglig, og andelen daglige brukere har gått kraftig opp siden forrige måling som ble gjort i november. 25 prosent av de som bruker Facebook daglig bruker Snapchat hver dag.

Snapchat som nylig kom med nytt design på sine Android- og Iphone-apper, samt lanserte nye tjenester som lar deg skrive meldinger, sende bilder du har tatt før, og føre videosamtaler med brukere som er logget inn.

- Attraktiv og ufarlig

- En viktig årsak til Snapchat’s vekst det siste året er at tjenesten fremstår relativt ufarlig, bildene blir «borte» etter et bestemt antall sekunder. Dette er attraktivt for en generasjon som har vokst opp med Facebook, og innser at innhold i stor grad blir værende på nettet, sier konsulent i Ipsos MMI Nicolai Løvvik.

Han mener Snapchat dekker behovet for den raske kommunikasjonen, og gjør det mer spontant og morsomt.

- Tjenesten er enkel og effektiv, og gir muligheten til å uttrykke seg fritt, enten ved bruk av bilder, videoer eller tekst.

- Dette er medier der du deler med allmennheten, og har mindre kontroll på hvem som ser hva du legger ut. På Instagram og Snapchat deler du med folk du kjenner, det kan i hvert fall begrenses til det, noe som ser ut til å appellere mer til kvinner, sier Løvvik.

Ikke overraskende

Ingeborg Volan er spesialrådgiver for sosiale medier i NRK. Hun er ikke spesielt overrasket over den formidable brukerøkningen Snapchat opplever.

- Snapchat treffer på viktige punkter som vi ser går igjen på tjenester som vokser kraftig, nemlig at den oppleves flyktig nok, er bildebasert og kommuniserer med nære venner, sier Vollan.

Hun peker også på at Snapchat etterligner måten vi snakker sammen på i hverdagen, og tror muligheten den gir for hverdagslig småprat, tiltaler mange.

At det er flere kvinner enn men som bruker Snapchat mener Vollan faller inn i et kjent mønster.

- Bortsett fra Twitter og Linkedin er det kvinnene som dominerer på stort sett alle sosiale medier.

Lukket kommunikasjon

Kommunikasjonsrådgiver og ekspert på sosiale medier, Hans-Petter Nygård-Hansen, mener Snapchat gjerne brukes som en lukket kommunikasjonskanal og i første rekke er et supplement til, og ikke en direkte konkurrent til mer åpne tjenester der man kommuniserer med hele verden.

- Snapchat er et eksempel på at vi i stadig større grad bruker ulike sosiale medier utfra hva slags modus vi er i. Vi lar oss eksemeplvis underholde  på Youtube, inspirere på Instagram, og bruker Facebook både privat og på jobb, sier Nygård-Hansen.

Han ser på Snapchat som en slags utvidet og beriket SMS-tjeneste, som også er mer kostnadseffektiv enn vanlige tekstmeldinger i disse datapakketider.

- Men det er viktig å få frem at det er en myte at alt innholdet på Snapchat bare blir borte, understreker Nygård-Hansen.

foto
Facebook er nestemann på lista av de 18 utvalgte mediene som var med i undersøkelsen. Foto:  Ipsos MMI
foto
ndersøkelsen viser at det er flere kvinner enn menn som bruker Snapchat. Løvvik peker på at kvinner i større grad enn menn bruker de «nære» sosiale mediene som Instagram og Snapchat, mens menn i større grad er aktive på eksempelvis LinkedIn og Twitter.