«Vi har store ideer for fremtiden»

Tror du Instagram blir dårligere med reklame? Bruk avstemmingen til høyre for teksten

Slik begynner Instagrams kunngjøring fra torsdag. Hovedinnholdet er at brukerne nå kan vente seg reklame i den uhyre populære appen.

150 millioner brukere

Selskapet understreker videre at reklame er en sentral del av Instagrams håp om å være levedyktig, økonomisk sett. Totalt bruker rundt 150 millioner mennesker appen daglig.

Instagram skriver at reklamen vil bestå av «vakre bilder av høy kvalitet». Det er i første omgang enkelte av brukerne i USA som vil oppdage bilder og video med kommersielt innhold. Selskapet sier ingenting om i hvor stor grad dette vil påvirke tjenesten, eller når brukere i Europa og Skandinavia kan forvente seg det samme.

Selskapet fikk kraftig motbør for ni måneder siden da brukeravtalen ble endret. Det førte til et brukeropprør over at den nye avtalen ga Instagram, og Facebook som eier, kontroll over alle bildene som blir publisert i appen. En av gründerne måtte rykke ut for å roe gemyttene.

Med gårsdagens kunngjøring av reklamesatsingen loves det en slags form for brukerkontroll, hvor man skal ha muligheten til å trykke bort en reklame man ikke liker og gi selskapet tilbakemelding på hva som var dårlig.

Gründer Kevin Systrom understreker imidlertid at brukerne fortsatt skal få eie bildene sine.

Delte tilbakemeldinger

Tilbakemeldingene selskapet får på bloggposten, er delte.

- Flott måte å vanne ut innholdet på. Flott måte å irritere folk på, skriver en.

Andre uttrykker seg negativt i langt mer fargerike ordelag. Samtidig er det enkelte brukere som er avventende. Noen få er positive.

- Håper de ikke roter dette til, skriver en.

- Jeg forstår :), skriver (smiler) en annen.

Fikk 13 ansatte for 1 milliard

Instagram er en av de største suksesshistoriene fra app-store. Bildedelingstjenesten samlet 100 millioner brukere på under to år, fra den ble lansert i oktober 2010 til april 2012 da den ble kjøpt opp av Facebook for en milliard dollar, rundt seks milliarder kroner. Da fikk Facebook de 13 (!) Instagram-ansatte med på kjøpet.

Facebook har lenge jobbet med å øke sin inntjening på reklame, spesielt på mobile plattformer. Forbes skriver at det sosiale nettverket er i ferd med å lykkes langt bedre, og viser til at reklame på Instagram kan være et ledd i den strategien.