- Ja, vi har elever på vår skole som ikke opplever å få reise i løpet av ferien, sier rektor ved Vålerenga skole, Lillan Bustnes Wittenberg.

Leserne har denne uken blitt grepet av ordene fra «Gutt (15)»

«Det er så flaut og kjipt å komme tilbake på skolen uten å ha vært på ferie, mens vennene mine reiser hele tiden», skrev 15-åringen i  Aftenpostens Si;D-spalte mandag.

Gutten skal opp i tiende klasse, og bor sammen med moren sin i en sokkelleilighet. Å reise på ferie ble det ikke noe av i år – de oppsparte 10.000 feriekronene gikk til å betale en bilreparasjon.

Generalsekretær i Aleneforeldreforeningen, Stig Rusten, forteller at barn dikter opp ferier for å være mer lik andre.

Flaut å ha dårlig rådLåner ut hytta gratis til aleneforeldre

«Gutt (15)» får penger til ferie

Bevisste hele året

- Skolene trenger ikke ta opp sommerferien som tema, men for mange vil det være en naturlig del av skolestart. Lærere som ikke kjenner elevene sine godt, bør være ekstra oppmerksomme på hvordan de gjør dette, slik at skolestart blir en positiv opplevelse for alle elevene, sier Elin Bakke-Lorentzen, seniorrådgiver i Utdanningsdirektoratet.

Vålerenga barneskole er en «Ingen utenfor- skole» i regi av Redd Barna. Rektoren mener skolen og lærerne er bevisste hele året, ikke bare ved skolestart.

- Vi har et sammensatt elevgrunnlag på skolen, i alle samtaler med barn prøver lærerne å ha i tankene barnas ulike oppvekstvilkår. Det er ikke bare feriepress, men klespress og ulik grad av deltakelse i lag og organisasjoner, sier rektor Lillan Bustnes Wittenberg.

Like verdifullt

- Våre lærere prøver å styre feriesamtalen slik at det skal være like verdifullt å fortelle om noe man har opplevd hjemme, eller på noen av gratistilbudene fra kommunen som sommerskole og Hudøy, legger hun til.

Lærere som møter en klasse for første gang bør være ekstra på vakt. Kjenner man barna fra før vet man hvilket utgangspunkt de ulike har.

- La barna fortelle sine om sine ferieminner, men sørg for at alle møter like stor respekt fra både medelever og voksne, anbefaler Wittenberg.

Utdanningsforbundet har nylig utarbeidet punkter til det som omtales som «Lærernes Vær-varsom-plakat».

- Lærerne har ansvar. I den generelle delen av læreplanen står det tydelig hvilke verdier lærere skal fremelske hos elevene. Det ligger i selve oppdraget til læreryrket og er forankret i lærernes etiske plattform, sier nestleder i Utdanningsforbundet, Steffen Handal.

- Det denne gutten beskriver illustrerer et fenomen som er økende her til lands: Forskjellen mellom fattig og rik. Presset for å være vellykket er stort, det ser særlig lærere som jobber i  ungdomsskolen, sier han videre.

Kan ikke løses av skolen alene

Utdanningsforbundet er tydelige på at problemet ikke kan løses av skolen alene, reise- og shoppingkulturen hauses opp i stor grad blant annet i sosiale medier.

- Disse samtalene foregår i barne-og ungdomsmiljøene enten skolen tar det opp eller ei. Men hvis lærerstaben snakker om dette på forhånd, og deretter snakker med klassene på en eksemplarisk måte, vil det forhåpentlig kunne prege samtalene også utenfor skolen, sier Handal.

- Når skoleåret tar til, bør ikke feriesamtalen i klasserommene bli til byrde for dem som har lite fancy reiser å fortelle om. Elevens behov for å bli sett og hørt for sine opplevelser i sommerferien  kan gjøres på en måte som ikke bygger opp om konkurransen om å være mest mulig vellykket, legger han til.

- Har dere noen råd for hvordan feriesamtalen i klasserommet bør være?

- Det er umulig å komme med entydige råd, for det er så fullstendig avhengig av klassen - enten det er sammensetningen, kulturen i gruppen, alder eller annet, sier nestlederen.

På generelt grunnlag mener han likevel man kan si at det er lettere å dyrke frem enkeltopplevelser som ikke nødvendigvis handler om sosial konkurranse hos mindre barn. Alle har opplevd noe de kan fortelle om. Ferieminnet kan være fisketuren eller steinen du fant.

- Hos eldre barn er sosial status nærmere knyttet til forbrukskulturen. Når elevene har nådd en viss modenhet, vil det likevel være mulig å nærme seg temaet på en annen, mer abstrakt og reflektert måte, sier han.

Utdanningsforbundets råd til lærere ved skolestart er:

1.       Snakk om dette på lærerværelset.

2.       Snakk om hvordan man kan legge til rette for de gode samtalene rundt ferieopplevelsen.

3.       Se elevene, vis at du forstår og behandle dem med verdighet.