Foto: JENS PETTER SØRAA

Jo visst er den fra folkelige Ikea, men Klippan må nesten få lov til å bli kalt en klassiker; et designikon. For den har vært en salgssuksess i alle sine 30 år. Sofaen var på Ikeas katalogforside, som en nyhet, i 1980. Og siden har den hengt med, selv om så å si alt annet har blitt skiftet ut. I den nye Ikea-katalogen, for 2010, lanseres bursdagssofaen Klippan med et nytt trekk; det vil si det samme som sofaen ble lansert med for 30 år siden.

Barnevennlig

Ikea vet ikke hvor mange Klippan som er solgt opp gjennom årene, men de fleste vil nok nikke gjenkjennende til bildene. Og i 2010 skal det, i følge Ikea selv, selges 6500 Klippan bare her i Norge. Rundt tusen av dem fra Ikea på Leangen.

Designeren bak Klippan ønsket seg en barnevennlig sofa. En sofa det kunne hoppes i, og en sofa med avtrekkbart, og dermed vaskbart, trekk, sier varehussjef Therese Bjørstad Karlsen.

Det første trekket; Bladhult, ble designet av den svenske tekstildesigneren Sven Fristed. Det fargerike designet var uvanlig for tiden, men Fristed mente det passet en barnefamilie. I tillegg overrasket sofaen, fordi vaskbaretrekk så å si var ukjent da Klippan ble lansert.

Ble flatpakket

–Den selger nok såpass godt fordi den er populær blant studenter, og det på grunn av lav pris. Og i tillegg har den et klassisk design – og det finnes 13 trekk å velge i, sier Bjørstad Karlsen.

–Men Klippan finnes også i mange offentlige rom, blant annet på flere venterom. Da gjerne i en av skinnvariantene, som for øvrig selger bedre i Trondheim enn i resten av landet, sier varehussjefen på Leangen.

Klippan har vært nesten uforandret i 30 år, men materialet den lages i har endret seg noe opp igjen årene. Men den største endringen Klippan har gjennomgått er at den har blitt flatpakket, som alt annet hos Ikea.

Også Nina Moore, interiørarkitekt ved MNIL Lusparken arkitekter, tror alle de ulike trekkene er noe av suksessformelen:

–Klippan er en kamelon som endrer karakter alt ettersom hvilket miljø den er plassert i, og hva slags farge og trekk den har. Formspråket er derimot svært enkelt, den er rett og slett bare en billig sofa som ikke prøver å være noe annet enn nettopp det. De mange valgmulighetene med henhold til trekk gjør at eieren gjør den til «sin», sier Moore. Og legger til at skulle man ikke finne et trekk man liker på Ikea så kan man få mange fine hos nettleverandøren Her er det over hundre trekk å velge i, blant annet de kjente blomstene til Marimekko.

Også Moore kaller Kippan en typisk studentsofa.

–Mange unge kjøper denne sofaen, på grunn av pris. For komforten er ikke spesielt god når sant skal sies. Samtidig er det en sofa som har en tendens til å bare bli med videre inn i voksenlivet, og får nye trekk og plasserer på barneværelser, i gangen eller arbeidsrommet etter som man avanserer og kjøper mer komfortable og gjerne mer kostbare sofaer etter hvert.

Nøytral formgiving

Også Knut Astrup Bull, første konservator ved Nordenfjeldske Kunsindustrimuseum, syns det er interessant at et møbel selger så bra i 30 år.

–I dette perspektivet er dette et godt produkt fra Ikeas side. En av grunnene til sofaens suksess er i alle fall ikke at den stikker seg ut i verken den ene eller den andre retningen. Den har en poengtert nøytral formgivning og således passer den inn de fleste steder. Du må ikke ta stilling til om du liker den eller ei, og stoffet kan jo byttes. Dette kombinert med en utrolig rimelig pris gjør dette til en uslåelig vinner hos studenter og andre i etableringsfasen. Jeg tror sofaens enkelthet, stramme formgivning og pris er koden, sier Astrup Bull.

Og på Café Edgar på Studentersamfundet har studentene funnet hverandre igjen etter sommeren – selvsagt i Klippan-sofaer.

Foto: JENS PETTER SØRAA