foto
Joika hermetikk nederst og pose-utgaven ovenfor. Prisforskjellen er ikke stor. Foto: KNUT-ERIK MIKALSEN

Matvaregiganten Nortura - tidligere bedre kjent som Gilde og Prior -  serverte for noen uker siden en splitter ny utgave av salgssukssen Joika-kaker, skriver Aftenposten.

Etter 54 år på boks har den kjente middagsretten nå kommet i pose, velgenet for kjapp oppvarming for moderne mennesker med dårlig tid.

Gjennom store kampanjer for det nye produktet forsøker Nortura med ny pakning å snu de senere års nedgang i salget av Joika-kaker.

Det er imidlertid ikke bare emballasjen som er ny. Med den nye innpakningen serverer Nortura samtidig en saftig prisøkning.

Slik skjer det: Hermetikkboksen har 800 gram Joika-kaker, posen har bare 500 gram. I Rimi-butikkene koster boksen kr 44,70, mens posen koster kr. 39.90.

Prisforskjellen er på 42 prosent.

Manuell håndtering

Den eneste forskjellen på produktene er at poseutgaven har fløtemysost i stedet for geitost, og er uten konserveringsmidler. Varene er med andre ord tilnærmet kliss like.

- Joika på pose er mer kostbart å produsere enn Joika på boks, dette fordi det er mye mer manuell håndtering av poseproduktene enn det er på boks. Boksproduksjonen vår er helautomatisk, sier Elin Ytterdahl Tohje i Nortura. Hun er informasjossjef i konsernet.

Siden poseutgaven har vært i markedet bare et par uker er det for tidlig å si noe om salget, opplyser hun.

Hun vil heller ikke kommentere hvilken manuell prosess som gjør prisøkningen nødvendig, eller si noe mer om prissettingen.

Hermetikk og pose står side om side i butikkene.  Noen få kroner lavere pris på poseutgaven skal friste forbrukerne til å velge den nye typen.

Populær, men sviktende salg

Joika er Norges mest solgte middagshermetikk gjennom 50 år. De tradisjonsrike Joika-kakene utgjør nær halvparten av Norturas totale hermetikk-salg.

- Fargen på emballasjen vil være den samme, og man vil absolutt kjenne igjen Joika. Men vi har i det siste sett at salget på boksmat går litt nedover. Så nå vil vi fornye oss og nå ut til nye kundegrupper, sa produktsjef i Nortura, Ida Mellbye Løvås, da poseutgaven ble lansert for kort tid siden.

Salget av Joika-kaker utgjør ca. 830.000 bokser. Med det er Joika fremdeles Norges nest mest kjøpte boksemat- bare slått av Spaghetti à la Capri. Selv om Joika fremdeles selges i hopetall må Nortura inrømme at salget har gått litt ned fra år til år.