Omvei verd:

I verdens mest kjente guide, den røde fra den franske dekkprodusenten Michelin, anbefales enkelte spisesteder så sterkt at de er «en omvei verd».

«Matvegen» er et norsk samarbeidsprosjekt av 13 historiske serveringssteder som forplikter seg til å servere førsteklasses mat i trivelige rammer. De fleste ligger imidlertid utenfor hovedveiene, men er omveien verd.

Det er blitt en viktig reiselivsutfordring og nasjonal oppgave å by på sunn, lokal og rimelig mat til veifarende. I en undersøkelse Innovasjon Norge gjorde i Tyskland svarte sju av ti tyskere at lokal mat og matkultur er viktig for valg av reisemål. De forbandt imidlertid ikke Norge med gode matopplevelser.

Nå kan det imidlertid «gå veien» for alle som ønsker et sunnere menyvalg under veis. I alle fall har den sveitsiskbasere kjeden Marché allerede gjort landhogg i Norge. Konseptet er kjent for ferskhet og kvalitetsråvarer.

– Vi har kjøpt de 12 serveringsstedene til kjeden «By the Way», bekrefter direktør Mats Johansson. Marché-kjedens restauranter som eies av Mövenpick Holding Ltd., satser på kvalitet. De har eget bakeri. Og utbudet i diskene lages etter behov. Ingen retter er mer enn fire timer gamle.

I Norge åpnet kvalitetskjeden sin første restaurant ved E18 utenfor Holmestrand i 2007. Nå er Marché også på plass ved E6 ved nyåpnede Rygge flyplass i Østfold.

I løpet av tre-fire år vil samtlige eksisterende serveringssteder til «By the Way» gå over til det nye konseptet; først Lier, så Lillehammer og Kløfta, deretter de andre veirestaurantene én for én. Først en gang etter 2010 vil de være klar for utvidelse til nye områder. Målgruppen er som før familier på farten.

Sunn mat langs veien er ett av kjedens tre satsingsområder. De betjener i tillegg publikum ved andre trafikkerte møteplasser, som jernebanestasjoner og flyplasser.

– Konkurransen i forhold til kvalitet er ikke så stor på veimat i Norge, fastslår direktør Johansson diplomatisk. Han tror at potensialet her er stort, fordi de reisende blir stadig mer kvalitetsbevisst, og Norge er et kjøpesterkt marked som har råd til å betale litt ekstra.

Alle veifarende i Sveits, Tyskland, Østerrike, Slovenia og fjerne Østen har hatt tilgang på ferskmat fra de sveitsiske veirestaurantene. Nylig ble Marché International tildelt den tyske Gastronomi-prisen for 2008 for sitt engasjement for å få tusenvis av medarbeidere til å yte sitt beste. Marché er også nominert av norske HSMAI til Serviceløftet 2007.

– Vi vil prøve å lære nordmenn å spise på en ny måte. Vanligvis serveres maten på tallerken. Hos oss velger gjestene selv hva de vil spise, fra et torg, ifølge Johansson.

Marché betyr markedsplass på fransk. Forbildet er også det franske ferskvaremarkedet. All maten i Marché-restaurantene lages fra bunnen av og er tilberedt av ferske råvarer. Kjeden bruker verken hel- eller halvfabrikata. Hadelandspoteter har for lengst erstattet ferdigkokte poteter som har vært veifarendes alternativ.

Direktøren som har kokkebakgrunn, frister med ferske, lokale råvarer. Det er konseptets grunnidé. Ingen av enhetene kan gå på akkord med prinsippene.

– Men det betyr også at tilbudet vil variere i forhold til veirestaurantens beliggenhet og årstiden, forklarer han.

Du vil alltid finne kjøtt, fugl eller fisk på menyen. Så kan du videre velge tilbehør; grønnsaker, salater og sauser etter smak og pris.

På Rygge tilbys økologisk oksekjøtt fra Sarpsborg, gårdsegg fra Ek og grønnsaker og bær fra produsenter i nabolaget.

– Som hentet ut fra målsettingen i prosjektet «Smaken av Norge», prosjektleder Harald Osa?

– Mat langs landeveien er ikke et definert område i prosjektet, men en klar spin off, sier Osa.

Et av delmålene i det ferske prosjektet er å øke synligheten av lokale råvarer. Alle som kan bidra til å bevisstgjøre produsenter og forbrukere om mulighetene, er en velkommen tilvekst.

Osa har ferske erfaringer med uspiselig reisemat. Under et ufrivillig opphold i Bodø på vei til Lofoton måtte han i flyplassrestauranten. Tilbudet var cheeseburger – med piffi. Usmakelig, usunn og ubrukelig.

– Forhåpentlig vil all satsing på sunne alternativer samlet endre gjestenes krav til kvalitet, og utbudet, sier Osa.

En kjempeutfordring har verdens nest beste kjøkkensjef, briten Heston Blumenthal, påtatt seg:

Han skal gi 200 veikroer i kjeden Little Chef ny meny med kvalitetsinnhold. I 2005 greide Jamie Oliver å revolusjonere britisk skolemat. I løpet av to år skal Blumenthal fra Bray-restauranten The Fat Duck sørge for at bilistene på britiske motorveier får sunn mat å spise.

Ut med kjedens «biggest and best», Olympic Breakfast, og Jubilee pancakes. Inn med sunn, kortreist og kreativ mat. Hva og hvordan skal filmes under veis av det britiske tv-selskapet Channel 4.

Direktør Mats Johanssson i sveitsiskbaserte Marché Restauranter har overtatt flere veikroer i Norge og fylt opp med friske råvarer og bakervarer fra eget bakeri.
Kjøkkensjef Heston Blumenthal skal sørge for kvalitetsopprustning av menyen til 200 Little Chef.veikroer - live på britiske Channel 4.