Her på Værnes er vi to handlingselskap, SAS Ground Services og Røros Flyservice. Vi utfører tjenester for flyselskapene, og de stiller strenge krav til oss om hvordan dette skal utføres.

Mange har vel reist rundt i verden og måttet vente lenge og lengre enn langt på sin bagasje, dette er selvsagt veldig irriterende.

Her på Værnes har vi krav på oss at all bagasje fra et fly skal være utlevert på bagasjebåndene innen et visst antall minutter.

Reglene varierer litt fra flyselskap til flyselskap, men for å ta et eksempel, så skal størsteparten av passasjerene på et innenlandsfly ikke stå og vente lenger enn ti minutter ved bagasjebåndet. Men det er kanskje de få gangene at bagasjen ikke kommer innen kort tid som huskes best. Ingen liker vel å vente...

Grunnen til at det blir mer venting enn kravene til handlingsselskapene skulle tilsi, kan blant annet være forsinkelser i flytrafikken. Dersom flere fly som egentlig skulle komme med 30 minutters mellomrom plutselig kommer samtidig, da kan det være praktisk umulig for oss her på stasjonen å få all bagasjen ut til rett tid. Det er ofte flere tonn bagasje, post og frakt som skal av.

Daglige målinger

Men når det gjelder flyselskapenes krav til oss, så leverer vi her på Værnes godt innenfor målene de har satt for oss. Vi måler hvor lenge passasjerene står og venter på sin bagasje på flere ankomster hver dag, slik at vi til enhver tid ser om vi oppfyller kravene.

En ting kan alle reisende inn til Værnes i hvertfall være sikre på, og det er at våre ansatte som losser flyene jobber så svetten siler for at alle passasjerer skal få sin bagasje så raskt som overhodet mulig.

PS.

Forholdene rundt charterfly og bagasje er ikke omtalt denne gangen.