Nokia har tydeligvis fått blod på tann etter siste ukes oppløftende kvartalsrapport. For i dag presenterte finnene nemlig sin splitter nye N-serie bestående av tre ulike toppmodeller. Felles for dem alle tre er 3G-støtte, store fargeskjermer, plenty av harddiskplass og megapikselkamera med Zeiss-optikk.

De tre modellene som bærer henholdsvis navnet N90, N91 og N70 er tydelige eksempler på at Nokia nå har gått litt bort i fra den paniske design-filosofien som preget fjorårets modeller ( vi tenker da spesielt på den lite imponerende "Fashion Collection" som innbefattet 7280, 7270 og 7260). N-serien derimot ser ut til å ha funksjonalitet og brukervennlighet som fokus - i tillegg til at hver av de tre modellene har sin egen "gimmick" eller særegne egenskap.

Ved første øyenkast er det Nokia N90 som vekker den største nysjerrigheten. Mobilen er den første noensinne som er utstyrt med Carl Zeiss-optikk, noe som skulle gjøre den til et "must" for både profesjonelle og amatørfotografer. I tillegg sier Nokia at modellen skal være i stand til å fange video i VHS-kvalitet.

N91 er på ingen måte en storebror eller en "Director`s Cut" av N90. Denne mobilen er Nokias svar på iPod-feberen som herjer. Mobilen har en harddisk på 4 gigabytes, noe som skulle bety at du rett og slett kan glemme iPod`en eller MP3-spilleren om du har denne på lomma. Men i motsetning til N90 som er forventet å finnes i butikkene innen rimelig kort tid, så vil ikke N91 være tilgjengelig før slutten av året.

Sist ute er N70. En mobil som på mange måter kan oppfattes som en redigert utgave av N91. N70 har også innebygged MP3, men har i tilleg FM-radio, 3D-spill ( hva nå det betyr med tanke på lanseringen av Sonys PSP den 1. september og Nokias allerede eksisterende N-Gage) og RS-MMC kortleser. Lansering er forventet til tredje kvartal 2005. En EDGE-utgave av N70 er også planlagt.

Felles for alle disse tre modellene er at de har støtte for 3G, har 2.0 megapikselkamera og en oppdatert Series 60 OS. Så gjennstår det å se da om finnene kan klare å kapre tilbake den delen av markedet som har latt seg forføre av Motorolas RAZR-offensiv.