13. februar i 2004 la vi ut på denne store turen. Den skulle vare i 17 dager, og det var jeg, min far, mor og søster som reiste sammen. Vi reiste fra Trondheim til Oslo. Så reiste vi videre til Frankfurt, Johannesburg og Cape Town. Flyturen tok vel rundt 14 timer. Men det gikk bra med tanke på hva vi hadde i vente

14. februar

kom vi fram til Cape Town. Vi tok in på hotellet vårt som het " The Palm Garden". De hadde en helt fantastisk frokost. Det stod en kokk bak koldtbordet og tok i mot bestilling. Hvordan vi ville ha egget, eggerøre eller stekt. Stekt på en side eller begge? osv. De hadde også et svært utvalg av frukt. Kanskje ikke så uvanlig i Sør-Afrika, men for oss nordmenn var det stort. De hadde til og med kaker! Hvem spiser vel kaker til frokost?

Hotellrommet var helt utmerket, fin utsikt. Badebasseng var det også. På forhånd hadde vi leid oss en guide. Dermed hadde vi en egen bil med s jåfør til vår disposisjon i 11 dager. Det var en innfødt som kunne masse om Sør-Afrikas historie og kultur. Han het Collin, og litt utpå dagen kom han med sin hvite kasse bil og hentet oss. Nå skulle han vise oss litt av byen. Vi dro til den muslimske bydelen. Husene var lagd av mur, og fargene var sikkelig sterke. Grunnen var ganske enkel: I Sahara kunne det helt plutselig komme en sandstorm. Hvis de da var ute av husene sine, kunne de lettere finne de igjen med slike sterke farger. Hadde gått mer i hvitt og brunt, ville det gått i ett med sanden.

Vi dro også på et marked. Under lunsjen fikk vi en gratis danse oppvisning av noen barn. De er så flink til å danse der nede! Det var så deilig å få den afrikanske følelsen så tidlig. Collin viste oss også Waterfront og forskjellige kjøpesentre og restauranter.

15. februar

dro vi ut til Kapp det gode håp. Det var en fin opplevelse. Vi stoppet på flere forskjellige steder underveis. Guiden vår stoppet til og med for å ta opp en liten skilpadde som lå på veien. Vi dro også ut med båt til noen små holmer for å se på sel. Det krydde av de på bergene. Hauger med brune seler som lå og sola seg. Vi kjørte også innom en steinfabrikk. Fikk en liten omvisning, og deretter fikk vi plukke oss finslipte fargede stein.

De hadde masse stein ute i hagen.

16. februar

bestemte vi oss for å dra ut på shopping. Vi dro på et stort kjøpesenter som het Victoria Wharf på Waterfront. Vi besøkte også andre butikker og sentre. Mange muligheter i Cape Town. Det finnes også mange caféer hvor man kan spise lunsj. Jeg må bare påpeke at menneskene i Sør-afrika er kjempehyggelig. De smiler alltid :)

17. februar

dro vi på vinsmaking i Stellenbosh-området. Jeg smakte selvfølgelig ikke på vinen, men det gjorde mamma og pappa. Vi dro også på en ”gård” hvor de dyrket druene. Druene smakte søtt og godt. Vi spiste lunsj på en kjempe koselig café hvor de hadde ender og svaner i hagen. De hadde også en vinkjeller hvor det var muligheter for smaking. Dette var nok en dag mer for de voksne, der vi kjørte rundt i vindistriktene. Men de var gøy for oss yngre også. Mye fin natur og god mat.

Den kvelden tok vi taxi hjem fra restauranten sammen med noen som spiste på samme plass som oss. Vi kom i prat med dem, og de var fra Storbritannia. Den lille familien hadde vunnet turen til Sør-Afrika i forbindelse med et TV-program. Det gikk ut på at Uri Geller hadde vært hjemme hos dem, og hjulpet til med å sette opp domino-brikker i hele huset deres. Hvis alle disse falt ned, vant de reisen.

18 februar.

Denne dagen dro vi på Table Mountain. Vi kjørte opp til den lille banen som skulle føre oss opp til det flate fjellet. Den gikk veldig fort, fem meter i sekundet faktisk. Det var flott utsikt der oppe. Vi støtte også på et dyr som het ”Daisy”. Det lignet litt på en koala-bjørn, men den var brun. Denne turen måtte vi gjøre unna ganske kjapt, fordi vi hadde en båt vi måtte rekke ut til Robben Island.På robben Island ble vi kjørt rundt i buss. Vi besøkte fengselet hvor Nelson Mandela satt fanget i mange, mange år. Der fikk vi omvisning av en farget, som også hadde sittet inne under apartheid-tiden i Sør-Afrika. Det var veldig interessant, men vi ble litt lei etter hvert.

På turen til bake til fastlandet, var det store bølger. Det ble ikke bedre da de skrudde opp farten på den lille hurtigruta. Det virket nesten som om vi fløy. Jeg satt og skalv hele turen, livredd for at båten skulle kantre. Noen var sikkelig kvalm og lå derfor bare på gulvet. Da ei dame som hadde kjøpt seg øl skulle gå å sette seg, kom det en stor bølge. Hun klamret seg fast til ei stang, men ble svingt rundt den og helte ølet over passasjerene som satt rundt. Egentlig ganske artig når en ser tilbake på det.

19 februar.

Denne dagen startet vi på Garden Route. Det er ei rute langs sørkysten på Sør-Afrika, som vi skulle følge med bil, og guiden vår Collin. Første stoppested var en botanisk hage. Der fikk vi se på sommerfugler og iguaner. Den eneste som turte å holde iguanen i hendene var søsteren min.

Mor, som er livredd for fugler, var så heldig å få en liten papegøye på skulderen. Hun skrek og veivet med armene, men den ville ikke flytte seg. Vi fikk foreviget øyeblikket, men mamma så ikke særlig tilfreds ut med å ha en fugl på ryggen. Etter en fin dag på veien kom vi til Hermanus, en liten by som er kjent for hvalsafari på høsten. Der skulle vi være i to dager. De dagene tilbrakte vi på ei strand og rundt i byen for å handle.

21. februar

dro vi videre langs Garden Route. Målet var byen Outshoorn. Vi skulle kjøre i 5 timer, men vi stoppet mange ganger i løpet av turen. Først dro vi på en Aloe-vera-fabrikk, hvor de også solgte produktene. Så dro vi på en farm hvor de hadde strutser. Vi håpet på å få ri strutsene, men vi ble skuffet da de kunne fortelle at det var for varmt. Derfor fikk vi bare sitte på dem. Da vi kom fram til Outshoorn, tok vi inn på et hotell/camping. Der hadde vi en grillkveld sammen med Collin.

22. februar

dro vi til Knysna (uttales Naysna). På veien stoppet vi ved ”Cango Caves”. Det var grotter under jorden, kjempe kult! Da vi kom til Knysna dro vi på båttur med privat mini-yatch. Vi fikk servert mat om bord, og alt var kjempe flott. Men vi var litt uheldig med været. Så fikk vi se litt av byen, og vi ble enige om at det var en fin by, med mange restauranter. Deretter ble vi kjørt ut til ”Brenton on Sea”, hvor vi skulle være i 4 dager. Det var et anlegg med 2 basseng, butikk og servering. Vi bodde i en av de mange hyttene som befant seg der.

23 februar.

Denne dagen dro vi til ”Ape land”. Det var en slags dyrehage, men de hadde bare apekatter. Veldig gøy! Vi dro også på en elefant farm. Der var det tamme elefanter som vi fikk mate med poteter og gulrøtter.

24.og 25. februar

var vi på stranda for å bade, og i byen (Knysna) for å shoppe.

26 februar

dro vi til George flyplass. Derfra tok vi flyet til Johannesburg. Der tordnet og lynet det, så vi var heldige som kom oss dit i det hele tatt.

27. februar.

Vi sto opp klokka 07.00, slik at vi kunne komme oss på shopping før vi dro videre. Vi trodde butikkene åpnet klokka 8, men det viste seg at de åpnet klokka 9 så det ble bare vindusshopping på oss. Så kjørte vi til Entabeni, som ligger i nærheten av hovedstaden i Sør-Afrika, Pretoria. Vi skulle være der i 3 netter, på safari. Vi valgte Entabeni i stedet for Krügernasjonalpark, for da slapp vi unna malaria. De to første nettene skulle vi sove i et telt, på wildlife-campen. Det var sikkelig gøy, vi fikk riktig villmarks følelse. Det kravlet firfirsler på veggene, og badet var ute i friluft, laget av leire. Etter lunsjen dro vi på vår første safaritur. Vi kjørte rundt i en jeep og så på dyr. Dette var en helt fantastisk opplevelse som jeg anbefaler på det sterkeste! Vi fikk se mange dyr. Sebra, gnu, kodo, bukk, ape, impala, vortesvin, neshorn, flodhest, giraff, hyene, elefant og struts. I tilegg mange forskjellige fuglearter. Da vi kom tilbake hoppet vi rett i bassenget. Det var deilig! Om kvelden måtte ”gamedriveren” vår (som het Obri) følge oss til teltet med et gevær i hånda. Det var jo litt kult.

28 februar.

Denne dagen dro vi på to turer i løpet av dagen. Vi så mange av de samme dyrene, men ingen løver eller leoparder, eller bøffler. Det nærmeste vi kom var skjelettet.

29. februar.

Vi dro på morgen safari, før vi dro opp til neste camp hvor vi skulle være i ei natt. Vi måtte kjøre opp ei sikkelig bratt kløft for å komme oss opp dit. Den het Ravinside Lodge. Vi bodde ei kjempe fin hytte. Den kvelden dro vi ut på safari, om kvelden. Det var kult! Det var helt klart og stilt ute. Kun lydene fra små insekter. Stjernehimmelen var helt fantastisk. Måltidene på denne safarituren var eksepsjonelle! tre retters til enhver tid. Vi ble alltid mett!

1. mars

måtte vi dessverre dra hjem. Vi kjørte ned til Johannesburg igjen. Men før vi dro hjem skulle vi gjøre en ting til. Vi dro til Soweto. Det var kjempe interessant, og jeg lærte masse. Det var utrolig mange hus lagd av søppel. Så satte vi oss på flyet hjem.

Hilsen Ingunn, 14 år

Noen tips

* Ta med masse lesestoff, ørepropper og nakkepute til flyturen.

* Besøk "Hildebrands" en italiensk restaurant på waterfronten i Cape Town.

* Beregn litt bedre tid på Table Mountain, hvis dere skal til Robben Island etter på.

* Kjøp trefigurer som det finnes masse av, vi kjøpte mange og er kjempefornøyd (pakk de godt inn).

Noen aktuelle lenker

www.gardenroute.co.za

www.legendlodges.co.za

www.tablemountain.net

www.waterfront.co.za

Ett av de mange underholdnings-innslagene på Waterfront i Cape Town. Foto: Ingunn Ødegaard
Foto: Ingunn Ødegaard
Ridetur på struts ble stoppet av varmen. Men sitte på dyrene, fikk vi. Foto: Ingunn Ødegaard