Dette kommer frem i rapporten Bærekraftig og samfunnsnyttig luftfart som Avinor, SAS Norge, Widerøe, Norwegian og NHO luftfart presenterer i dag.

Tranportøkonomisk Institutt (TØI), Cicero - senter for klimaforskning og Asplan/VIAK har bidratt med grunnlagsmateriale til rapporten. Prosjektet har vært ledet av Avinor.

Tiltakene vil utlikne en potensiell vekst i CO2-utslipp på over én million tonn. Bransjen går dermed lenger enn regjeringens målsetting for transportsektoren i Klimameldingen.

Fortsatt vekst i flytrafikken

I følge TØI forventes en gjennomsnittlig årlig vekst i flytrafikken på 2,8 prosent på norske lufthavner i perioden frem mot 2020. Innenriks forventes årlig vekst å være på 1,9 prosent og utenriks på 4,4 prosent.

Fordi veksten forventes å være sterkest på lange distanser, anslår TØI en vekst målt i passasjerkilometer på 75 prosent. Denne prognosen danner utgangspunktet for de beregninger som er gjort i prosjektet.

Over 50 konkrete klimatiltak

Det blir vist til over 50 konkrete tiltak. Mange av tiltakene er allerede besluttet gjennomført eller er i utredningsfasen. Det er flytekniske og flyoperative tiltak som vil gi de største bidragene til utslippsreduksjonen. Spesielt vil effekten komme som følge av modernisering av flyflåten. Endringer i luftromsorganiseringen over Sør-Norge, som blant annet legger til rette for «grønne» og mer energieffektive landinger og avganger vil også bidra betydelig.

«Klimanøytrale» lufthavner

Klimagassutslippene fra lufthavndriften vil være om lag 10-20 prosent lavere i 2020 enn i dag, etter gjennomføring av tiltak som omlegging av varmeproduksjonen, overgang til mer energieffektive kjøretøy og bruk av klimanøytralt drivstoff.

Oslo Lufthavn AS (OSL) har besluttet å kompensere klimagassutslipp fra egen virksomhet fra og med regnskapsåret 2006 ved kjøp av FN-godkjente utslippsrettigheter og vil erklære driften «klimanøytral».

Avinors øvrige lufthavner har som målsetting å erklære virksomheten klimanøytral gjeldende senest fra og med regnskapsåret 2008.

Styrket kollektivandel i tilbringertjenesten

Det skal også gjennomføres en rekke tiltak for å stimulere til økt kollektivtrafikk i tilbringertjenesten ved de største lufthavnene, først og fremst på Flesland og Sola. Med de kollektivmålene som er satt, og forventet teknologisk forbedring i kjøretøyparken, vil klimagassutslippene fra tilbringertjenesten til lufthavnene totalt være 5-10 prosent lavere i 2020 enn i 2007.

OSL har i dag en kollektivandel på over 60 prosent og et mål om å komme opp mot 70 prosent.

Etterstrebet en nøktern fremstilling

I tillegg til å dokumentere konkrete tiltak, har det vært et mål for prosjektet å gi en mest mulig nøktern og korrekt fremstilling av luftfartens bidrag til klimagassutslippene.

Utslippsnivået varierer betydelig i ulike deler av verden, men det er enighet om at luftfarten totalt står for noe over to prosent av de samlede globale klimagassutslippene.

Offisiell statistikk viser at klimagassutslippene fra den sivil innenriksluftfarten i Norge i 2005 (siste offisielle tall) var 1,7 prosent av de totale CO2-utslippene i Norge. Dersom en tar utgangspunkt i alt flydrivstoff solgt i Norge i 2005 (bunkers), er luftfartens andel av de nasjonale klimagassutslippene 3,5 prosent. Da regnes alle flygninger innenriks og alle flygninger til første destinasjon i utlandet med, også de som er foretatt av utenlandske flyselskap.

Luftfartens utslipp målt i bunkerssalg er utgangspunktet for de tiltak bransjen foreslår og beregner virkninger av i rapporten.

Spesielle utfordringer

Rapporten går også inn på det faktum at luftfarten har spesielle utfordringer fordi en stor del av utslippene skjer i høye luftlag. Det er usikkert hvor stor denne effekten er, men Cicero har anslått en tilleggsfaktor på mellom 1,2 og 1,8, beregnet etter prinsippene som er benyttet under Kyoto-protokollen

Få alternativer til fly

TØI har dokumentert luftfartens samfunnsnytte innen ulike områder og påpeker at i 2020 vil det ikke være noe alternativ i andre transportformer for 94 prosent av det transportarbeidet som skjer med fly.