– Vi har i et par års tid deltatt i et samarbeid med Stiftelsen GRIP (Grønt i Praksis) for å utvikle spesifikasjonene for en slik sertifisering, siden vi allerede fra starten i 1994 har jobbet med utgangspunkt i en mest mulig grønn miljøprofil, sier Ketil Reitan.

Én av fem

Nå har de fem første reiselivsbedriftene her i Norge fått det nye miljøsertifikatet, etter at konseptet ble offentlig lansert under den store reiselivsmessen på Lillestrøm i januar i år. Foruten Alaskan Husky Tours, finner vi

Lofoten Kajakk i Kabelvåg

Høve Støtt på Geilo

Svalbard Villmarkssenter i Longyearbyen

Ypsøy Kystgard utenfor Bergen

på listen over de fem første som har kommet gjennom nåløyet.

Seniorrådgiver Lone Lamark i GRIP sier at økoturisme er en egen nisje innenfor det natur- og kulturbaserte reiselivet, der lokalt særpreg og hensynet til natur, kulturarv, miljøvern og lokalsamfunnet er viktige ingredienser. Kriteriene for godkjenning av norske økoturismebedrifter er utviklet i samarbeid med flere reiselivsbedrifter og blant andre Direktoratet for naturforvaltning og Riksantikvaren har bidratt med innspill.

– Den moderne økoturismen handler om hele virksomheten. Her holder det ikke «bare» å være god på miljø. Den nye sertifiseringsordningen stiller blant annet krav til service, vertskap, lokal mattradisjon, historiefortelling, kunnskapsrike guider og markedsføring, i tillegg til naturbruk, lokalkultur og miljø. Økoturisme finnes over hele verden, men helheten er noe av det som er unikt med dette nye norske kvalitetsmerket, sier Lone Lamark.

Var tidlig ute

– For vår del blir dette først og fremst en systematisering av de prinsippene vi har lagt til grunn for vår virksomhet her i Narjordet (Os kommune) siden starten i 1994. Vi har allerede lenge var representert i det nettbaserte reisebyrået Responsible Travel i London. Vi var også den første hundekjøringsbedriften her i Norge som i samarbeid med en bondegård tilbød våre gjester miljøbaserte opplevelsespakker i et ukesopplegg, sier Reitan.

Han mener at fokus på miljø i alle ledd blir stadig viktigere også innenfor reiselivsbransjen. Reitan tror at det nye miljøsertifikatet vil gi bedriften ytterligere vind i seilene.

– Vi ser at stadig flere kunder ikke bare ser på pris når de skal velge tjenesteleverandør, men at også miljøaspektet kommer stadig sterke med. Med dette utgangspunktet håper jeg at vi også kan utvikle et stadig mer miljørettet og helhetlig produkt her i Fjellregionen, hvor vi styrker samarbeidet mellom reiselivsbedriftene for å kunne fremstå med miljøvennlige tilbud på flere plan, sier Ketil Reitan.

Alaskan Husky Tours har årlig over 2000 kunder på besøk, sommer som vinter, og de tilbyr hundekjøring både på snøføre og barmark, kombinert med andre aktiviteter på naturens egne premisser. Foruten samarbeid med lokale reiselivsbedrifter med opplegg for større og mindre grupper, finnes en rekke av landets store banker, forsikringsselskaper og oljeselskaper på kundelisten. Disse selskapene bruker tilbudet til Reitan blant annet som ledd i arbeidet med intern lagbygging.

I Narjordet i Os, et par mil sørøst for Røros, driver Ketil Reitan opplevelsessenteret Alaskan Husky Tours sammen med sin kone Evelyn Anguyak Reitan. Foto: GEIR TØNSET