Bli fan av Reise-Adressa på facebook her

Det er konklusjonen etter at Kreativt Forum Trondheim delte ut prisene i konkurransen Sterk Reklame.

Den nye profilen til Trøndelag Reiseliv fikk sølv i klassen «Grafisk design – identitetsdesign».

Trøndelag Reiseliv hadde store krav og forventninger da de ga designbyrået Form til fjells fra Røros jobben med å lage ny profil for trøndersk reiseliv.

- Oppdraget var ikke akkurat småtterier. Den nye profilen skulle for alvor sette Trøndelag på kartet, skille seg ut visuelt sett og fortelle omverdenen hva som er det unike med Trøndelag. Både Trøndelag Reiseliv, reiselivsnæringen og vi selv er veldig fornøyd med jobben, og det er selvfølgelig artig at reklamebransjen deler denne oppfatningen, sier Sigrid Jansen, Kreativ leder i Form til fjells på Røros.

Fire momenter

«Nært på» er et sentralt utgangspunkt for det nye konseptet, som kan oppsummeres i fire hovedelementer:

1. Deltaker, ikke tilskuer – konseptet skal vise at Trøndelag byr på opplevelser som gjør noe med deg og setter varige spor.

2. Ekte – løfte fram den trønderske identiteten.

3. Tydelig og enkelt.

4. Oppsiktsvekkende – tørre å si ting på en annerledes måte. Konseptet skiller seg i så måte tydelig ut fra tradisjonell reiselivsmarkedsføring, hvor det fokuseres mye på hva turisten kan beskue.

Fire fyrtårn

Den trønderske reiselivsstrategien fram mot år 2020 er blant annet bygd på bruk av fire fyrtårn i overordnet profilering:

Verdensarven Røros, Trondheim, Historiske Trøndelag og Kyst og kystkultur.

Oppdraget la likevel stor vekt på at det nye konseptet skulle passe for hele den trønderske reiselivsnæringen.

Samlet ståsted

-Trøndelag må framstå samlet i reiselivsmarkedsføringen. Samtidig som fyrtårnene løftes fram skal også de som ikke er fyrtårn finne sin plass under den nye profilen. Det synes jeg Form til fjells har klart å få til på en imponerende måte, og vi merker allerede at det nye konseptet er inspirerende for næringen å jobbe med, sier May Britt Hansen, Reiselivssjef i Trøndelag.

Sterk Reklame arrangeres av Kreativt Forum Trondheim og er den høyeste utmerkelsen for reklame og design laget i Møre og Romsdal, Trøndelag og Nord-Norge.

Det nye konseptet kan ses i bruk på www.trondelag.com