Kort tid etter at Widerøe la ned sine ruter starter ikke bare ett, men to flyselskaper konkurrerende ruter mellom Værnes og Arlanda.

Allerede 15. januar starter det lille svenske selskapet Direktflyg opp sin rute med en daglig avgang fra Værnes til Stockholm og motsatt vei. 5. mars følger giganten Sas etter med omtrent samme rutetilbud. Vel å merke er det det svenske Sas-selskapet som står bak ruten, ikke SAS Braathens. De er langtfra de første som forsøker.

– Jeg kan ikke svare for hvordan andre selskaper har vurdert dette, men det finnes etterspørsel i Stockholm før ruten er etablert, sier informasjonsmedarbeider Lars Andersen i svenske SAS AB.

- Trondheim interessant

SAS regner med at ruten vil være interessant både for forretningsreisende og for svenske turister som ønsker å dra videre nordover med hurtigruten. Storbyferie kan lokke nordmenn motsatt vei,

– Konkurranse er positivt for markedet og for kundene. Vi har konkurranse på de fleste rutene våre. Det er den verden vi lever i, sier Andersen.

Konkurransen vil etter alt å dømme bety billige billetter for trønderske reisende i en i en periode fremover. Men en eventuell priskrig kan bli kortvarig.

Visste ikke om SAS

Administrerende direktør Tezz Tordsdotter Ohlsson i Direktflyg sier til Adresseavisen at de ikke kjente til at SAS hadde planer om å starte en tilsvarende rute da de tok beslutningen i før jul.

– Nå blir dere to selskaper som skal konkurrere på en rute som et selskap ikke fant lønnsom tidligere. Hvordan ser du på det?

– Vi synes det ville være dumt om vi ikke tok muligheten nå. Dessuten er det synd for de reisende som eventuelt ikke får tilbudet, men vi vil se det an og vurdere ruten i slutten mars, sier hun.

Tordsdotter Ohlsson regner med å føre ruten videre dersom belegget er godt nok.

Direktfly har også tidligere vurderte mulighetene for å etablere en Trondheimsrute, da startet de isteden en rute fra selskapets base i Borlänge til Oslo. Nå leier selskapet, som er en del av Skyways-sfæren, inn en Fokker 50-maskin med femti seter, fra nettopp Skyways, for å betjene ruten.

– Trondheim er et interessant marked. Da Widerøe annonserte at de ikke lenger ville fly ruten så vi muligheten. Vi tror at vi med denne avgangstiden og gode priser, kan gi et godt tilbud til reisende, sier hun.

Underskuddsrute

Mange har forsøkt å drive ruten mellom Værnes og Stockholm uten å lykkes. Både Skyways og Heli-Trans har tidligere forsøkt å få lønnsom drift. I 1995 drev vaklende Trønderfly ruten i åtte måneder med overskudd, før selskapet likevel gikk overende. Danske Sun-Air overtok, men la ned ruten etter kort tid. I fjor mars i fjor startet Widerøe opp med tre daglige avganger begge veier, med en kapasiet på 72 seter per fly. Siste avgang fra Værnes ble 16. desember. Informasjonssjef Siw Sandvik i Widerøe har registrert den svenske interessen for ruten, men legger ikke skjul på årsaken til at de la ned.

– Ruten var ikke lønnsom for vår del. Derfor var det uinteressant for oss å drive videre, sier hun.

Det skremmer ikke SAS.

– Vi kommer til å kjøre våre marknadsaktiviteter med gode priser og en god tidtabell. Ruten til Trondheim er et komplement til linjen via Oslo, så vi mener det er et heldekkende tilbud. Vi vil forsøke og se hvordan det skal går, sier Lars Andersen.

Direktefly leier inn en Fokker 50 fra Skyways og starter allerede 15. januar ruteflyvninger mellom Værnes og Stockholm. Foto: Skyways