Med det ekstra store innrykket som nå er ventet, gjelder det også mer enn ellers i året at vi reisende opptrer «ifølge boka». Da reduserer vi risikoen for forsinkelser og ubehag for oss selv, våre medreisende og dem som jobber på Værnes. Juletrafikken betyr utvilsomt et ekstra press på servicefolket på flyplassene. Blant annet gjelder det håndtering av såkalt spesialbagasje. Reisende med små barn utgjør en ikke liten andel av flypassasjerene. Barnevogner og bilseter kommer i store antall.

–¿Enkelte bruker barnevognene som kofferter. Vi ser ofte at det fører til at vognene blir påført skade. Dessuten er det mange andre slags kolli folk gjerne vil ha sendt som spesialbagasje selv om det ikke er en type som vi definerer som slik bagasje, sier Eva-Merete Bjørk, vaktsjefassistent hos SAS Ground Services.

Skjerpede krav

– Flyselskapene er i ferd med å skjerpe kravene til hvordan spesialbagasje skal pakkes inn. Slik bagasje må være minst like godt pakket og beskyttet som vanlig bagasje. Det er egentlig ikke tilstrekkelig med plastposen man kan få på flyplassen. Helst skal det være orginalemballasje eller lignende, understreker Stig Bjørnstad, operativ driftsleder hos Røros Flyservice.

«Spesialbagasje» er forøvrig ikke så spesiell som kanskje mange tror.

– Spesialbagasje kommer stort sett an på størrelsen. Bortsett fra at den får litt enklere vei fra bagasjebåndet og ut til flyet, blir den håndtert på samme måte som all annen bagasje. Det er den reisende som er ansvarlig for at den er godt pakket, enten det er barnevogner, bilseter for barn, golfkøller eller annet, sier Trond Kopreitan, teamleder hos Røros Flyservice på Værnes.

Håndbagasje-dilemma

Et annet punkt det gjerne blir ekstra stress rundt når man skal ut å fly i høysesonger som rundt jul, er håndbagasjen. Ingen kan vel med hånden på hjertet si at vi alltid har fulgt de reglene som gjelder.

– Det er ikke måte på hvor mange skjøre gjenstander man har behov for å ta med inn i kabinen, spesielt i forbindelse med julereiser, smiler Kopreitan.

– Skal man reise med store lysekroner som skal gis bort som julegave, for eksempel, er det ikke lurt å basere seg på å få med det som håndbagasje. Vi kan ikke oppføre oss anderledes om det er jul aldri så mye. For oss er sikkerhet og bekvemmelighet det viktigste – hele året, sier Bjørk.

– Neppe godkjent

– Trillebager kan også være et diskusjonstema. Ikke la dere lure av at butikker som selger slike bager gjerne reklamerer med at de er godkjent av flyselskapene som kabinbagasje. Det er de temmelig sikkert ikke. Tenk deg et fly som tar 150 passasjerer og nesten alle har med seg en trillekoffert de prøver å få plass til bagasjerommet over setene. Da blir det ikke plass til mye annen håndbagasje. Trillebagene bør ikke være større enn at de kan plasseres under setet til den som sitter foran deg, råder Kopreitan.

–¿De fleste flyselskapene opererer forøvrig med regelen om at håndbagasjen skal bestå av ett kolli og at det ikke skal være større enn ca. 55x40x23 cm.

– Dette har jo både med komfort og sikkerhet å gjøre, understreker Bjørnstad. Begge de to service-selskapene på Værnes har et julegaveønske fra flyplass-eier Avinor: Rørstativ med håndbagasje-mål som kan plasseres ved hver utgang.

Møt opp i rett tid

Et tredje moment det lett kan bli diskusjoner om, ikke minst i spesielt travle trafikkperioder som i forbindelse med julen, er spørsmålet om oppmøtetid ved avgangs-gate’n. Er du ikke til stede senest ti minutter før annonsert avgangstid, har du ikke lenger krav på plassen, om du har gyldig billett aldri så mye.

– Timinuttersgrensen er ikke satt der for å være vanskelig. Det har å gjøre med rutinene som skal følges og tiden de tar. Vi trenger minuttene for å utferdige lastepapirer og beregne flyets vekter og balanse. Avgangstidspunktet gjelder fra det øyeblikk flyene begynner å rulle ut fra gate’n, forteller Bjørnstad.

Litt sløve

– Vi har et inntrykk av at enkelte er litt sløve når det gjelder å gå til gate’n. De sitter gjerne på en kafé eller pub og «glemmer» tiden. Dukker de ikke opp når vi opplyser om at vi stenger gate’n, ja, så må vi ta ut bagasjen til vedkommende. Da er forsinkelser ikke til å unngå, sier Bjørnstad.

– Som igjen rammer alle dem som har passet på tiden. Verst, både praktisk og økonomisk, er det for dem som skal videre med nytt fly. Derfor vil jeg gjerne oppfordre folk til ikke å vente etter at vi både har varslet om siste opprop og også etterlyst folk med navn. Vær på plass til avtalt tid, sier Eva-Merete Bjørk

«NYTT FRA VÆRNES»

Under denne vignetten vil vi med ujevne mellomrom og med hjelp fra SAS Ground Services og Røros Flyservice komme med nyheter og svar på hyppig stilte spørsmål fra de flyreisende. Spalten vil dukke opp på tirsdagenes reiselivssider.

Stig Bjørnstad (t.v.) og Trond Kopreitan i Røros Flyservice og Eva-Merete Bjørk i SAS Ground Services er klar til å yte Værnes-passasjerene topp service hele året - og ikke minst under det travle julerushet. Foto: Tore Sæther
Automatene er blitt en verdifull tilvekst til innsjekkingsapparatet. Her får Ursula Vælitalo litt bistand fra Marit Hembre Alvestad i SAS Ground Services. Foto: Tore Sæther
Barnevogner er de hyppigste "gjestene" på spesialbagasje-båndet. Elin Haugan sender denne barnevogna videre. Foto: Tore Sæther