Det ble solgt 30% flere mobiler i fjor enn året før viser ferske tall fra analysebyrået IDC (International Data Group). Best ut av alle kom finske Nokia som nå har 31.2 prosent markedsandel.

At vi elsker mobilen vår er det ingen tvil om. Vi kjøper stadig flere mobiler og vi bytter stadig oftere ut vår gamle modell. 2004 var året da mobilbransjen økte med 30 prosent i forhold til 2003. Og på toppen troner Nokia.

En av tre mobiler som selges globalt er nå en Nokia. Den finske mobilgiganten lanserte i fjor hele ni nye modeller. Tre av disse som en såkallt "fashion-collection" (7260, 7280 og 7270) og over halvparten av alle var utstyrt med digitalkamera. Ytterligere syv modeller vil se dagens lys før dette året er omme.

Et stykke bak Nokia med 15.7 prosent markedsandel finner vi Motorola. Selskapet er relativt lite sett fra et nordisk perspektiv, men har på verdensbasis sendt ut over 31.8 millioner enheter i 2004.

På tredjeplass finner vi Samsung som nå sitter med 13 prosent av markedet. Like bak ligger Siemens med 7.4 prosent av årsmarkedet etterfulgt av koreanske LG med sine 6.7 prosent markedsandeler.