Norwegian opplever noe nær et sammenbrudd i trafikkavviklingen. Store deler av desember var et marertitt for selskapet. På det verste var punktligheten helt nede i 7,9 prosent. Det betyr at ni av ti fly gikk forsinket. Og det som verre er:

Problemene har bare fortsatt etter nyttår.

- Vi er ikke fornøyd og gjennomgår alle ledd for å forbedre punktligheten, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik til Aftenposten.

Ifølge Skånvik er et av problemene at handlingselskapet ikke har hatt folk nok på jobb for å klare trafikkprogrammet. Blant annet derfor gikk Norwegian til det uvanlige skrittet at de i går morges satte inn egne ledere for å styre flyhandlingen.

Handlingjobben er satt ut til Røros Flyservice, som ifølge Skånvik erkjenner at de har manglet mannskap.

- Å sette inn egne ledere er et ekstraordinært tiltak, men som vi dessverre har sett har vært nødvendig.

Dårlig vær

I snitt har seks av ti Norwegian-fly vært forsinket gjennom hele desember. Det er milevis unna selskapet mål om at 90 prosent av flyene skal gå i rute.

(Definisjonen på "i rute" er når forsinkelsen er mindre enn 15 minutter.)

Sist søndag var punktligheten nede i 40 prosent, noe som betyr at seks av ti fly var forsinket på en av årets mest travl reisedager.

Norwegian forklarer den svake punktligheten også med at selskapet har opplevd mye dårlig vær i utlandet og langs norskekysten. Dette har forplantet seg og skapt forsinkelser i den øvrige trafikken.

Uforstyrret SAS

De samme værutfordringene har derimot ikke forstyrret trafikken hos konkurrenten SAS, som oppnådde en punktlighet på 85 prosent, nesten i samsvar med eget mål om at 90 prosent av flyene skal forlate flyplassene til oppsatt rutetid.

To reservefly

- I motsetning til vår konkurrent har SAS til enhver tid to reservefly tilgjengelig i tilfelle forsinkelser og tekniske problemer. Vi i SAS de tre siste årene hatt en stor oppmerksomhet rundt punktlighet. Dette har ført selskapet opp i verdenstoppen, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS Norge.

Johansen sier at selskapet dessuten har kjørt et eget program for å drille alle ansatte i rutiner som sikrer at flyene går når de skal.

- Hele dette kvalitetsprogrammet er drevet frem av ansatte, og det gjør at det ikke bare blir skippertak, men at ansatte føler en stolthet knyttet til det å levere høy kvalitet. Norwegian har på mange måter gjort SAS bedre, samtidig som vi nå kanskje ser at Norwegian har en del å strekke seg etter for å nå SAS' kvalitietsnivå på flere områder, sier Johansen.

Bekymring på Gardermoen

Ledelsen ved Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL) er svært lite fornøyd med punktligheten på flyplassen i årets siste måned. Informasjonssjef Jo Kobro sier at forsinkelser har rammet flere flyselskaper:

- Vårt mål er at 90 prosent av trafikken skal gå i henhold til rutetabell. I desember var vi nede i 76 prosent. At flyene går i rute er en god temperaturmåler på hvordan vi klarer vår oppgave med å drifte flyplassen.

- Å ha god punktlighetsstatistikk er viktig for oss når det gjelder å tiltrekke oss nye selskaper. Når et så stort selskap som Norwegian får problemer med å holde rutetabellen over lengre tid, slik vi har sett i desember og nå i begynnelsen av januar, gir det store negative utslag for oss, sier informasjonssjefen ved OSL.

Desember har vært en måned full av forsinkelser for Norwegian. Foto: MARIANNE TØNSET