Bildene har mye mindre bildestøy på høy lysfølsomhet enn kompakter flest, og Fuji-kameraet med 5 x zoom har også det beste dynamikkområdet vi noensinne har sett fra et kompaktkamera. Når man vrir innstillingsrattet på kameraet til EXR-modus, får man bildekontrast nesten på nivå med et speilreflekskamera.

De nyere bildebrikkene fra FujiFilm har alltid gitt lite bildestøy på høy lysfølsomhet (ISO). Men EXR-brikken går dem alle en høy gang. Velger man å skyte alle sine blinkskudd med 12 megapiksler, er støynivået og detaljgjengivelsen like god som på det beste kameraet på dette området – FujiFilm F100fd – men heller ikke bedre. Velger man derimot EXR-innstillingen, taper man litt, men ikke veldig synlig oppløsning til fordel for oppsiktsvekkende god bildedynamikk og lite bildestøy. Da klarer kameraet å hente fram flere detaljer fra skyggenes dal, uten at himmelen og lyse partier i motivet brenner ut og blir hvitt. I praksis får man tydeligere gjengivelse av detaljer i lyse deler av motivet, og i skumring slipper man bildestøy.

For F200EXR er simpelthen det lommekameraet som nå, og i overskuelig fremtid, kommer til å levere den beste bildekvaliteten i nær sagt alle situasjoner. Både i sterkt sollys og i skumring. Men det er ikke uten konkurranse – kameraer fra Canon, Sony og Panasonic er nesten like gode. Grunnen til at F200EXR vinner, er kombinasjonen av kvalitet, betjeningsvennlighet og bildekvalitet, som til sammen ligger hakket foran konkurrentene.

Les mer hos lyd og bilde.

Foto: John Nordahl