Bildene har mye mindre bildestøy på høy lysfølsomhet enn kompakter flest, og Fuji-kameraet med 5 x zoom har også det beste dynamikkområdet vi noensinne har sett fra et kompaktkamera. Når man vrir innstillingsrattet på kameraet til EXR-modus, får man bildekontrast nesten på nivå med et speilreflekskamera.
De nyere bildebrikkene fra FujiFilm har alltid gitt lite bildestøy på høy lysfølsomhet (ISO). Men EXR-brikken går dem alle en høy gang. Velger man å skyte alle sine blinkskudd med 12 megapiksler, er støynivået og detaljgjengivelsen like god som på det beste kameraet på dette området – FujiFilm F100fd – men heller ikke bedre. Velger man derimot EXR-innstillingen, taper man litt, men ikke veldig synlig oppløsning til fordel for oppsiktsvekkende god bildedynamikk og lite bildestøy. Da klarer kameraet å hente fram flere detaljer fra skyggenes dal, uten at himmelen og lyse partier i motivet brenner ut og blir hvitt. I praksis får man tydeligere gjengivelse av detaljer i lyse deler av motivet, og i skumring slipper man bildestøy.
For F200EXR er simpelthen det lommekameraet som nå, og i overskuelig fremtid, kommer til å levere den beste bildekvaliteten i nær sagt alle situasjoner. Både i sterkt sollys og i skumring. Men det er ikke uten konkurranse – kameraer fra Canon, Sony og Panasonic er nesten like gode. Grunnen til at F200EXR vinner, er kombinasjonen av kvalitet, betjeningsvennlighet og bildekvalitet, som til sammen ligger hakket foran konkurrentene.