Vi har blant annet syklet i Provence i Frankrike, Toscana i Italia, på Gotland , på Kreta og i Kroatia. De to førstnevnte var organiserte turer, mens de øvrige har vært av den typen vi har organisert på egen hånd.

Sist vinter bestemte vi oss for at det også denne sommeren skulle bli sykkeltur i utlandet. At vi valgte en liten landsby ved navn La Redorte i det sørlige Frankrike som utgangspunkt, kan vi takke journalist Tore Sæther for. Han hadde en artikkel i Adresseavisen om denne landsbyen i bilaget «Din reise» 14.april. I denne landsbyen ligger Chambre d`hotel La Marelle som drives av familien Moum fra Trondheim.

Byen ligger, i følge artikkelen, idyllisk til i et område som er godt egnet for sykkelturer. Dessuten har pensjonatet sykler til leie og fikk et godt skussmål av Adresseavisens journalist.

Lot oss friste

Vi lot oss friste og bestilte ganske umiddelbart både overnatting for ei uke (60 euro per døgn for dobbeltrom m/frokost) og flybilleter til Toulouse. Sykler ble også reservert. Kontakten med Janne, som til daglig driver det koselige pensjonatet LaMarelle, ble knyttet. Vi fikk tilsendt bilder og kart som viste hvor landsbyen og pensjonatet lå.

La Redorte er en liten landsby midtvegs mellom den kjente middelalderborgen/byen Carcasonne og Narbonne. Den har bl.a bank, apotek, supermarked, baker, slakteri og et par restauranter i gangavstand fra pensjonatet.

Kjent kanal

Det som kanskje gjør La Redorte og omeng ekstra spennende, er at den kjente kanalen ”Canal du Midi” renner gjennom byen. Her ferdes i sommerhalvåret lystbåter på vannet og syklister på begge sidene av den 24 mil lange kanalen.

Med jevne mellomrom passerer kanalen små landsbyer hvor det er mulig å kjøpe alt man måtte behage av mat og drikke. Området det her er snakk om ligger i distriktet Languedoc – Roussillon og er et av de viktigste vindistiktene i hele Frankrike.

På sykkel langs «Midi»

Vi startet den første dagen med en sykkeltur nettopp langs Canal du Medi. Det var vekselsvis grusvei og sti som lå helt inntil kanalen. Store lønnetrær skjermet for solen. Vi møtte jevnlig andre syklister som enten kom alene eller i grupper. Landsbyene lå med noen få kilometers mellomrom. Her var det restauranter hvor man kunne få servert lunsj eller kiosker hvor man kunne erstatte de oppdrukne drikkeflaskene. Hvor som helst kunne man forlate kanalsonen og ta turen innom andre landsbyer.

Dagsetapper på fem mil

I løpet av den uka vi bodde i La Redorte syklet vi i 6 dager. Gjennomsnitlige dagsetapper var på rundt fem mil. De to dagsturene vi husker aller best var turene til landsbyene Minerve og La Grasse. Vedlagt denne artikkelen er bilder fra de to stedene. Spesielt Minerve kommer vi aldri til å glemme. Den landsbyen kan ikke beskrives, den må oppleves slik den ligger inne i en dal med naturlige forsvarsverker på alle sider.

Gjestfrie trøndere

Selve oppholdet på pensjonatet La Marelle kan vi heller ikke unnlate å si noen ord om. Rommene var fine og store med flotte bad. Gjestfriheten til familien Moum var helt enestående. Janne beviste dessuten at hun er en utmerket kokk. De dagene vi ønsket det, kunne vi spise en utsøkt middag på pensjonatet sammen med familien.

Janne var også den som foreslo turer for oss om dagene. Hun er godt kjent i hele distriktet og visste sogar når det var marked i de ulike landsbyene. I henne hadde vi også en beredskap dersom vi skulle være uheldig med syklene på noe vis. Heldigvis ble det aldri aktuelt.

Perfekt utgangspunkt

Som utgangspunkt for sykkelturer var La Redorte perfekt. Vi har nevnt at det var korrte avstander mellom landsbyene. Veiene vi syklet på hadde asfaltdekke og var dessuten lite traffikerte.De gikk i småkuppert terreng og var lett å sykle på. Ville vi oppsøke fysisk mer krevende veier, var også det mulig. Turene kunne vi gjøre så korte eller lange som vi bare ville. Bilistene vi møtte var hensynsfulle – langt mer enn dem vi fra tid til annen møter hjemme i Trondheims-trafikken. Kartene vi fikk låne av Janne var gode. Det samme var syklene.

Spennende turer

Å sykle i denne delen av Frankrike, utover det at været er stabilt og varmt, er spennende. Det er også et område av landet som bærer preg av sin historie. De tidligere omtalte små landsbyene gir et bilde av hvordan det såkalte føydalsamfunnet fra middelalderen var organisert. At dette området har vært utsatt for uttalige kriger og ufred opp gjennom tidene, er alle små og store borger som finnes overalt et synlig bevis på.

Vi får også bekreftet at Fankrike mistet svært mange unge menn i første verdenskrig. I de fleste av disse landsbyene er det satt opp en bauta med navn på de fra dette stedet som ga sitt liv i kampen for fedrelandet i krigsåreneårene 1914-18.

Fortreffelig uke

For oss var uka i La Redorte helt fortreffelig. Vi har derfor ingen problemer med å anbefale både dette området og ikke minst pensjonatet La Marelle overfor andre som i likhet med oss synes det er veldig trivelig å bruke sykkelen i deler av ferien. Vi har allerede bestemt oss for at vi skal tilbake til La Redorte. Vi vil takke Tore Sæther for et utmerket tips. I likhet med oss, vet jeg at mange leser om reisemålene hans med stor interesse og finner dem berikende.

Her er mail- og internett-adresse til pensjonatet La Marelle:

Reservations@chambres-lamarelle.com

www.chambres-lamarelle.com

Anne Kari og Arne Øiass -

to trofaste sykkelentusiaster.

Langt der fremme, landsbyen Minerve. Til høyre Arne Øiaas. Foto: Anne Kari Øiaas