– Potensialet er enormt, men det blir interesaant først når det er mange brukere av en slik tjeneste. Og det vil det bli så for Facebook kommer med lokasjonstjenesten Places, som allerede er lansert i noen land, sier Carl Christian Grøndahl, prosjektleder for sosiale medier i markedsføringsfirmaet Synlighet.

– Dette dreier seg om massens intelligens, og denne typen tjenester gjør at folkemengdekunnskap samles i én kanal. Fordelen ved at mange skriver ned sine meninger om et sted er åpenbar. Mens én er mest opptatt av prisen, fokuserer en annen på solnedgangen, én på maten og én på renholdet på do. Samlet sett blir det god informasjon til brukeren, sier Grøndahl.

– Har norske bedrifter tatt i bruk slike tjenester?

– Nei, i liten grad, men de kommer til å gjøre det. I USA er det vanlig å lokke med rabatter til dem som sjekker inn et sted, eller at de får gratis kaffe. Markedsføringsmessig er det genialt – til prisen av en kopp kaffe får eieren av stedet god markedsføring, fordi den som sjekker inn forteller alle vennene sine at han er der. Det vil bli farlig for de bedriftene som ikke følger med på hva som skrives om dem på slike tjenester, mens de som følger med vil kunne snu dårlige tilbakemeldinger til en styrke ved å endre på det folk er misfornøyde med.

Førsteamanuensis Jill Walker Rettberg ved Univeristetet i Bergen forsker på nye medier. Hun tror også geolokasjon vil bli en viktig faktor, med store muligheter for turistnæringen.

– Tenk deg hvis Turistkontoret i Bergen kunne lage ei løype med alt Bergen har å by på, kombinert med tips fra folk som bor her og andre reisende. Nordmenn elsker jo telefonene sine, og stadig flere får smarttelefoner. Fra å være noe man ringte og sendte sms med, er mobilen blitt noe det er naturlig å surfe på nett og sjekke Facebook med, dermed er ikke spranget til å geolokasjon så stort, sier Walker Rettberg.

Hun bruker selv både Foursquare og Gowalla.

– Det blir som en elektronisk dagbok, med spor etter deg og vennene dine. Virkelig spennende blir det når mange begynner å bruke disse tjenestene, og mange steder i Norge blir «tagget», sier Walker Rettberg.