Mens svenskene går mann av huse for å kjøpe seg en Sony Ericsson når de skal ha ny mobil, er vi nordmenn mer trauste i valget. 53 prosent av alle nordmenn som kjøper ny mobil velger en Nokia, viser en undersøkelse fra svenske Nordisk Medie Analys. Prosentandelen til Nokia hos söta bror har derimot sunket fra 38 til 29 prosent.

Kanskje er det fordi Sverige er Sony Ericssons "hjemland", eller kanskje er det fordi svenskene er først ute i en trend der Nokia taper terreng. Men faktum er det at 34 prosent av svenske mobilkjøpere i dag velger en Sony Ericsson når de handler ny mobil.

Her hjemme har vår lojalitet til finnene steget siden i fjor. I dag vil 53 prosent av alle norske mobilkjøpere velge en Nokia, mens prosentandelen i fjor var på to prosent mindre, skriver Nordiske Media Analys.

Tysk kvalitet har også tradisjoner her hjemme. Seks prosent av norske mobilkjøpere velger i dag en Siemens, mens svenskene har bare halvparten av denne prosentandelen. Derimot er det seks prosent av de svenske mobilkjøperne som velger seg koreansk når de skal ha ny telefon. Samsung er i siget i nabolandet vårt, mens vi nordmenn støtter koreanerne med kun to prosent.