Flerspråklig. På fasadeveggen står strofer hentet fra Paul Éluards dikt «Frihet» - skrevet på flere språk. Foto: TORE SÆTHER

- De kreative miljøene ble gitt hver sin etasje og anledning til å utforme dem akkurat som de ønsket. Eneste krav var at rommene skulle være det vi kaller «logiske», i betydning skal ha seng og bad, forteller Borja Cuevas, i hotellets kommunikasjons- og markedsføringsavdeling når han viser sider av dette spesielle bygget.

Dikt på fasaden

Allerede på utsiden av hotellet møter du «frihet» med store bokstaver: Den franske arkitekten Jean Nouvel har brukt diktet «Frihet» av Paul Éluard (surralist og senere kommunist). Tekstlinjer, skrevet på flere språk, pryder den flerfargede fasaden.

I resepsjonen får du også smaken av annerledeshet; resepsjon og heiser er gjemt bak et lyst trepanel. Selve arealet på 150 kvadratmeter gir like fullt et åpent preg.

Seks tonn marmor

Til siden for resepsjonsområdet ser du inn til marmorbaren. Den er bygget rundt et fantastisk stykke carrera-marmor – samme type marmor som den kontroversielle steinen brukt i operaen i Oslo. (Hotell-marmoren er etter fire år fortsatt fin og hvit...)

Marmoren utgjør bardisken. På grunn av sin størrelse og vekt – drøyt åtte meter lang og seks tusen kilo tung – måtte man få den på plass aller først da hotellet ble bygd, til og med før fasaden. Man kan nesten si at hotellet er bygd rundt denne imponerende baren.

Se og bli sett

Ideen bak Marc Newsons bar-design er «se og bli sett»: Takket være den store glassdøren mellom bar og resepsjon og glassveggene mot den store terrassen (det er plass til opptil 1000 mennesker der ute), er det lett både å se andre og selv bli gjenstand for observasjon. Å gå langs den flotte bardisken gir deg en slags catwalk-følelse...

Digitalt dørblad

Den første av etasjene med rom er utformet av den kvinnelige britisk-irakiske arkitekten Zaha Hadid.

Her gir både de lyse fargene og designen deg inntrykk av science fiction. Hadid har også benyttet seg av digital teknikk når det gjelder de faste service-momentene som «ikke forstyrr», «rengjør rommet» og «frokost ønskes». Glem de små papp- eller plastikkskiltene du henger på dørklinken. Her plotter du inn beskjeden din, og så dukker den opp på selve dørbladet.

- Etasjen er vår mest etterspurte, kan fortelle Cuevas – uvisst om det er hi-tech'n som har skylden.

Fotos og glidende vegger

Når man kommer nesten til topps, til 13. og øverste etasje med rom – eller rettere sagt suiter, er man i Jean Nouvel-land. Franskmannen har brukt bilder fra de to fotografene Nobuyoshi Araki og Alain Fleischer som hele vegger. Veggene er utformet som glidende paneler og gir gjestene muligheten til å lage sin egen utforming av rommene.

Kostbar herlighet

Som gjest på «frihetshotellet» kan du velge mellom husvære på opptil 144 kvadratmeter. Det koster! En suite på 60 kvadratmeter for eksempel, har en frapris på 750 euro, altså over 7000 kroner, per natt. For en overnatting i presidentsuiten må du ut med over 25 000 kroner.

Men du kan faktisk få en smak av dette spesielle hotellet for en langt lavere pris.

God helgepris

- Et «vanlig» rom kostet rundt 200 euro (ca 1800 kroner) for natten da vi åpnet i 2005. I den nåværende finansielle situasjonen kan du få en overnatting hos oss for en god del lavere pris, forteller Borja Cuevas.

Forretningsfolk utgjør det største belegget gjennom uken. Når de tar helgefri, kan vi turister rykke inn. Jeg sjekket en helgeovernatting første augusthelgen og fant at ikke alt koster «skjorta». Rom til 900 kroner natten, det er godpris for en egenartet hotellopplevelse.

Moderne. Fasaden på Hotel Puerta America er absolutt ikke som alle andre hotell-fasader. Foto: TORE SÆTHER
Moderne energi. Ron Arad er en av dagens internasjonalt mest anerkjente designere. Professoren ved Royal College of Art i London har virkelig brukt rødfargen i dette rommet i sin 8.etasje. Foto: HOTEL PUERTA AMERICA
Spansk varme. Duoen Victorio & Lucchino har «laget» 6.etasjen. Å få gjestene til å føle seg komfortable, ønsket velkommen av varme tekstiler og farger, egnet til å vugge gjestene i søvn. Foto: HOTEL PUERTA AMERICA
Samhandling. Den skotske arkitekten Kathryn Findlay har skapt 9. etasjen. Sammen med den interaktive designeren Jason Bruges har hun skapt en spennende samhandling mellom arkitektur og teknologi. Foto: HOTEL PUERTA AMERICA
Marmor. Ett stykke, åtte meter og 25 centimeter langt, med hvit carrera-marmor. Bardisken veier seks tonn.Bak regjerer barkeeper Ivan. Foto: TORE SÆTHER
Stål-tøft. Har du noen gang kommet ut av heisen i en slik hotell-etasje, så må det nettopp være denne. Vi er i 5. etasje, etasjen det unge britiske arkitektfirmaet Plasma Studio står bak. Foto: TORE SÆTHER
Svart suite. I Jean Nouvels 13. etasje; skyvedører dekorert med Alain Fleischers fotos. (Den kontroversielle japanske fotografen Nobuyoshi Araki har gitt sine bidrag til Nouvels hvite suiter i samme etasje.) Foto: TORE SÆTHER
Ingen skilt. Glem slitne ikke- forstyrr-skilt i plast. Samme beskjed kan du «skrive» elektronisk inne på dørbladene, viser Borja Cuevas fra et av rommene i 2. etasje, etasjen britisk-irakiske Zaha Hadid har utformet. Foto: TORE SÆTHER
Hi-tech. Fra et av rommene i 3. etasje, utformet av den britiske arkitekten Norman Foster. Her er det vegger av lær og glass. Dusjplassen gir assosiasjoner til science fiction mer enn hotellbad. Foto: TORE SÆTHER