Det var en svært optimistisk flygründer Bjørn Kjos som i går la fram planene for Norwegian i Berlin. Han vil satse på Værnes.

– Nå får vi 14 daglige avganger begge veier mellom Oslo og Trondheim. Det betyr at vi øker med to rundturer daglig. Vi har kjøpt inn to nye Boeing-maskiner og skal lease tre. En del av denne kapasiteten legger vi til Værnes, sier Kjos.Hadde det ikke vært for mangel på kapasitet ville Norwegian allerede i år ha startet flere ruter fra Værnes til byer i Europa. Rutene til Riga og Malaga er på plass (oppstart i april), og Praha har gått så det suser en god stund. Men aller helst vil Kjos tilby trønderne destinasjoner som Berlin, Krakow og de største byene langs Østersjøen.

– Det mest interessant for oss er byer fra Berlin og østover. Men dette handler om kapasitet og ikke så mye om penger. For å sette inn et nytt fly i trafikk trenger vi 25 personer, 15 i kabinen og 10 i cockpit. Det sier seg selv at vi må ha tid på oss. Men det lønner seg, og derfor jobber vi kontinuerlig med å få det til.

Viktige direkteruter

Norwegian har i dag en flåte på 22 fly og 690 ansatte. Disse betjener 88 ruter med over 1000 avganger i uka.

– Vi tjener penger og derfor er vi på offensiven, sier Kjos, som lover at stadig flere passasjerer skal slippe å måtte bytte fly flere ganger på en reise.

– Det holder ikke lenger at man må til Oslo for å fly ut i Europa. Derfor blir direkteruter fra distrikts-Norge svært viktig i fremtiden.

– Hvis vi får kapasitet blir det atskillig flere avganger både innenlands og til utlandet fra Værnes. Alle polske byer og Østersjølandene er interessante. Men jeg håper selvsagt også at det blir en rute til Berlin, som er en fantastisk by. Det må vi greie å få til, sier Bjørn Kjos.

Norwegian-sjefen Bjørn Kjos lover flere Europa-ruter fra Værnes i årene som kommer. Foto: RUNE PETTER NESS