Det fremgår av en undersøkelse reiseoperatøren Berg-Hansen har gjort.

– Tallene er katastrofalt dårlige, sier administrerende direktør i Berg-Hansen, Per Arne Villadsen, til Adresseavisen.

I fjor var 55 prosent av de jobbreisende på Værnes fornøyd med forholdene på flyplassen. I år er tallet sunket med ti prosent til 45 prosent

– Andre norske flyplassene opplever det samme. På Gardermoen registrerte vi en fallende tilfredshet fra 74 til 64 prosent, på Sola Stavanger 51 til 41, og på Flesland Bergen var 2005-tallet på 60 prosent blitt til 46 prosent i år, forteller Villadsen. Han understreker at den økende misnøyen ikke bare skyldes forhold som flyplass-driverne direkte har kontroll over:

– Det har for eksempel vært konflikter i flyselskapene, som har påvirket forholdene på flyplassene. Økt trafikk har gitt økt behov for sikkerhet, men også økte køer. For jobbreisende, som kanskje er på farten 30-40 ganger i løpet av året, oppleves ting som mer plundrete, sier Villadsen.

Forutsigbarhet viktigst

– For å forklare hvorfor tilfredsheten med oss har sunket det siste året, må mange forhold trekkes inn. Generelt handler det om en rekke problemer som flytrafikken har opplevd det siste året. Flyplassene blir av mange oppfattet som det leddet som ikke leverer varene, mener lufthavnsjef på Værnes, Lasse Bardal.

– For å endre på dette bildet, blir det avgjørende å ha en stor grad av forutsigbarhet: De reisende skal vite hva de kan forvente av oss med hensyn til service, ventetider osv.

For øyeblikket diskuterer ledelsen på flyplasser og i flyselskap disse tingene, forteller Bardal:

– Fra årsskiftet og i tre måneder skal vi på Værnes og Gardermoen være testobjekt for arbeidet med å forbedre flyplass-forholdene. En av de konkrete målsettingene i prosjektet er at minst 95 prosent av de reisende skal kunne komme gjennom sikkerhetsklareringene på mindre enn fem minutter, sier Lasse Bardal.