Ifølge en svært omfattende jobbreise-undersøkelse utført av reisebyråkjeden Berg-Hansen er SAS nå Norges mest populære flyselskap. Foto: MARIANNE TØNSET

SAS Norge har parkert lavprisutfordreren i kampen om å være Norges mest populære flyselskap. I en svært omfattende jobbreise-undersøkelse som reisebyråkjeden Berg-Hansen har utført gjør SAS et kraftig byks og inntar en suveren førsteplass som det best likte selskapet.

Fallet for Norwegian er tilsvarende dramatisk: Fra å ha ledet klart på SAS, har selskapet det siste året rast nedover og blir nå slått av både SAS og Widerøe. Selskapet klarer med nød og neppe å komme foran en liten dansk utfordrer, Danish Air Transport.

Føler seg lurt

Sjefen for Berg-Hansen, Per Arne Villadsen, sier situasjonen for Norwegian kan bli alvorlig hvis ikke selskapet bedrer sitt produkt overfor den viktige gruppen som betaler fullpris for sine billetter:

– Det er imponerende av SAS at de i så stor grad klarer å ha fokus på passasjerene i den krisen de gjennomlever. Norwegian må registrere et stort fall. Her opplever forretningsfolk at det å ta en reise er blitt mer komplisert, og der stadig flere elementer kommer i tillegg til prisen. OK for fritidsreisende, kanskje, men å måtte betale stadig mer for sete og koffert gjør at stadig flere føler seg lurt når den endelige prisen kommer, sier Villadsen.

Må reagere

Villadsen mener selskapet nå må se over sitt produkt og sin prising. I dag mener Villadsen at det ofte kun er marginal forskjell i fullpris mellom SAS og Norwegian til de populære destinasjonene for jobbreisende.

– Jeg sier ikke at Norwegian nødvendigvis må innføre gratis frokostservering, men de må jobbe mer med tilbudet til de jobbreisende. De bør rendyrke satsingen på å fly og ikke drive med alt annet som bank, bonusprogram og mobilselskap, mener Villadsen.

«Kundenes svar»

Hos SAS er gleden stor:

– Dette er en kraftig oppmuntring for alle som jobber i SAS. Vi har satset veldig hardt på å bedre produktet med høyere kvalitet og effektivitet. Vi skal være pålitelig og har jobbet med holdninger hos den enkelte for å gjøre reisen til en mer positiv opplevelse for våre passasjerer. At vi nå blir kåret til det best likte selskapet, er kundenes svar på at de setter pris på det vi har gjort, sier sjefen for SAS Norge, Ola H. Strand, til Aftenposten.

SAS Norge var i fjor Europas mest punktlige flyselskap, og Strand mener at selskapet også kommer godt ut på andre viktige områder som for eksempel bagasjehåndtering.

– Nå blir det avgjørende å ivareta disse kvalitetene også i økonomisk trangere tider, sier Strand.

«Merkelig»

Salgssjef Lars Sande i Norwegian sier han synes resulatet er merkelig, fordi selskapets egne tall viser økt kundetilfredshet og økende salg av forretningsbilletter.

Foto: MARIANNE TØNSET