En gruppe italienere har slått seg til ro for natten i en av fiskeværets mange rorbuer. En av dem er den unge juristen Claudio Maione fra fjellbyen Aosta i Nord-Italia. Han er overveldet.

– Denne kvelden, og naturen her i Lofoten er noe av det vakreste jeg har opplevd. Og mind you: jeg har vært mange steder, sier en begeistret italiener.

Ikke langt unna har ærverdige MS Lofoten lagt seg til ved kai. Den 42 år gamle hurtigrutesliteren faller naturlig inn i det særpregete miljøet i ett av Lofotens mest berømte fiskevær. Reine kan til og med skryte av å ha kopier både i Legoland, Haag og Disneyland. I dette sagnomsuste landskapet cruiser MS Lofoten av sted, uten å forhaste seg. Hun har funnet sin nisje. Hun frakter nostalgikere til noen av de fineste kystperlene i Norge.

Lang fartstid

Lofoten er en båt til å bli glad i. Hun er gammel og stolt. I fjor ble hun pusset opp for flere titalls millioner kroner, og det trengtes etter 40 års innsats langs den værharde norskekysten. Hun pløyet blåmyra i 2 900 000 nautiske mil på disse årene, og det er langt: 134 ganger rundt ekvator for å si det på en annen måte. Eller åtte ganger tur/retur månen. Hun fraktet 1 250 000 passasjerer, og nøyaktig 75 296 ganger klappet hun til kai i havner mellom Bergen og Kirkenes.

Hun er selvsagt helt passé sammenlignet med de nye hurtigruteskipene, men hun har noe som de ikke har: hun har sjel. Ombord på Lofoten reiser du dessuten langsomt. Det er noe nostalgikere setter pris på.

Det er selskapet Kystopplevelser som har chartret Lofoten til de spesielle langsomcruisene langs kysten.

– Vi måtte finne på noe annerledes med en slik spesiell skute, og vi har en følelse av at vi er på rett vei, sier Anne Simonsen i Kystopplevelser mens vi neste dag cruiser over Vestfjorden på vei til Henningsvær, enda en perle i Lofoten.

Fortsetter i år

Det var i 2004 at nostalgicruisene ble lansert, og det var vel ikke annet å vente at de fikk bokstavelig talt fikk en langsom start. Men nå går det bedre.

– Det tar tid å innarbeide et slikt konsept, men vi har tro på det og satser på å fortsette i år. I fjor sommer hadde vi fulle lugarer på flere av turene, og de gangene vi har hatt ledige plasser kunne vi tilby plass for folk som synes en uke er for lenge og som bare vil være med på deler av cruiset, forteller Simonsen.

Med Lofoten får vi sjansen til å besøke steder som de moderne hurtigruteskipene ikke kommer til. Dessuten er seilingsplanen fleksibel, og finner skipper Lars Kalås ut at det er en severdighet som passasjerene bare MÅ få med seg, så tar han ikke fem flate øre for å legge om kursen.

Passasjerene utgjør en salig blanding av nordmenn og utlendinger, de fleste godt voksne. Det hersker en avslappet stemning ombord, og det går ikke lang tid før det hyggelige mannskapet og passasjerene er sveiset sammen til en eneste storfamilie.

– Her om bord tar vi den tiden vi trenger. Når vi er i havn, tilbyr vi ekskursjoner og sightseeinger, og vi drar ikke videre før vi har fått alle mann om bord igjen, forteller Giske Bratteli fra Bergen, aktivitetsleder på Lofoten.

Kraftig kost

Med bare Røst enda lenger vest ligger Værøy som en klippe mot storhavet. Her har Kystopplevelser gått i kompaniskap med Paal Arnesen som tilbyr «naturopplevelse av den kraftige sorten».

At dette stemmer kan vi underskrive på. I 32 knops fart suser vi i gummibåten hans utover mot de ytterste skjærene. Vi sveiper forbi fraflyttede Mostad på øyas nordside der lundehunden kommer fra. Her ute hekker lomvi i tusentall i bergsprekkene, og med ett peker Arnesen på en havørn som stuper elegant fra ett utspring til et annet oppe i fjellveggen.

– For meg er det en stor tilfredsstillelse å vise norske og utenlandske turister hva den nordnorske naturen kan by på. De blir elleville når de får se hvaler som dukker opp like ved båten, gliser Arnesen.

Vel om bord igjen gjør vi klar for et annet høydepunkt: dagens middag. Kokken og hans medhjelpere presenterer daglig gastronomiske lekkerbiskener der råvarene, så sant det går an, hentes inn fra havet. Alt skjer med finesse om bord på MS Lofoten.

Gamle "Lofoten" passer som hånd i hanske i nostalgicruise i landskapet hun har fått navn etter. Foto: SVEIN KVALHEIM
På cruise langs Norges vakreste kyststrekning mangler det ikke på fotomotiv. Foto: SVEIN KVALHEIM
Reine er et av de tidligere fiskeværene i Lofoten som satser på turisme. Foto: SVEIN KVALHEIM