Foto: TOMMY FOSSUM

Bli fan av Reise-Adressa på facebook her

Når vi ferierer, vil vi ha gode opplevelser. Men å tjene penger på aktiviteter og opplevelser er en øvelse – og langt ifra noen opplagt suksess. Opplev Oppdal AS, en av Oppdalregionens soleklare signalbedrifter i reiselivet, har gått reiselivets harde skole - og opplevd både på opp- og nedturer.

Men den lille reiselivsbedriften er seiglivet og lever i beste velgående – og kan skilte med å være det eldste raftingselskapet i Norge med sine 20 år.

- Gjør ikke mer enn vi tåler

Opplev Oppdal AS var en sesongbedrift fram til 1996. Da forsøkte man å få firmaet til å bli en helårs reiselivsbedrift med utgangspunkt i naturopplevelser. I årene1996 – 2007 vokste selskapet med opptil seks årsverk. Lønn- og personalkostandene gikk rett til værs – og da måtte man få på plass inntekter som forsvarte denne driften. Det vare tøffe tak, men selskapet kom seg gjennom kneika. Også etter kriseåret 2007 da underskuddet til selskapet var på godt over en million kroner.

- Vi har fortsatt drift og aktiviteter gjennom hele året, men vi vurderer nøye hva vi gjør. Det er jo sesongbasert å drive i denne bransjen. Utfordringen er å finne en drift som gir jevnere inntekt gjennom året. Nå gjør vi ikke mer enn vi tåler, sier daglig leder Gerd Mette Drabløs til Adresseavisen.

Satser kun på aktiviteter

Hun har stor tro på det nye samarbeidet mellom reiselivsbedriftene i Oppdal.

- Reiselivet i Oppdal har begynt å organisere seg bra inn mot hverandre og vi møter hverandre med stor velvilje. Det må vi fortsette med ettersom alle reiselivsaktører har en gjensidig avhengighet av hverandre, sier Drabløs, som legger til at Opplev Oppdal i dag ikke driver med overnatting og servering, men satser på aktiviteter.

- Men vi pakker og skreddersyr et aktivitetsopplegg som inkluderer til kunden, sier Drabløs, stolt over at Oppdal har blitt stedet i Midt-Norge med det største aktivitetstilbudet innen naturopplevelser. I tillegg til Opplev Oppdals tilbud om rafting, klatring, høydepark og teambuilding er det også knyttet store forventninger til den nye down hill-sykkelparken i alpinanlegget i Oppdal.

- Hvor er Opplev Oppdal om 20 år?

- Da tror jeg vi er en liten, men sterk organisasjon, der Opplev Oppdal er et destination management-selskap, der vi pakker produkt og selger helheten med aktiviteter i sentrum.

Feirer med rå tur

For Gerd Mette Drabløs og mannen Flemming Vatne, som er driftsansvarlig i Opplev Oppdal, er selsapet Oppdal mye mer enn en jobb.

- Jeg er glad vi ikke skriver timer så vi har unngått å få fått sett svart på hvitt hvor mye arbeid vi legger ned, humrer Drabløs, som er spent på mottakelsen av årets nyhet: Rafting ned Gråura fra Ishoel til Øvre Sunndal. Det er mange som spør om turen, og snart er vannstanden kommet på riktig nivå, og da settes tilbudet i gang.

Den første turen blir en milepæl foir Opplev Oppdal.

- Dette er en mulighet vi har kjent til lenge og som vi nå kan realisere, men det er et røft område med høye bratte reinskurte fjellsider på begge sider og mange stryk som skal forseres, sier Drabløs. Vanskelighetsgraden er 4/5. 5 er det høyeste vanskelighetsnivået innenfor kommersiell rafting.

- Med andre ord; ikke en tur for nybegynnere?

- Nei, det er en tur for folk som har raftet før, og som ønsker mer utfordring enn det tilbudet vi har hatt til nå kan gi. De som blir med på denne turen må ha erfaring med å svømme i stryk. For å rafte I Gråura må evne å "redde" deg selv.

Bli fan av Reise-Adressa på facebook her

Foto: TOMMY FOSSUM