Det var applaus for egen fremgang da Røros Reiseliv åpnet sitt strategimøte for vintersesongen med å invitere alle deltagerne til å bære ved til bålet, som symbolsk ble tent ved nye Doktortjønna familiepark mandag kveld. Tirsdag fortsatte med intens møtevirksomhet, der konklusjonene er at Bergstaden har klart å snu den negative trenden til ny vekst i turisttrafikken. Det skal nå omsettes til en ny offensiv, der man også akter å komme på banen med Røros som vintersted.

Målet er først og fremst å markedsføre vinter-Røros overfor det britiske og nederlandske markedet, samtidig som det skal en ny giv inn i aktivitetene for å øke antall besøkende fra Østlandet og Trøndelag vinters tid.

- Røros helt unikt

– Røros har så mange kvaliteter som vintersted at jeg aldri slutter å forundre meg over at ikke det har vært et sterkere satsingsområde før, sier Marvin Wiseth, styreleder i Røros Reiseliv. Han sier at Røros er helt unikt i forhold til mulighetene for eksotiske vinteropplevelser, og at det nå er om å gjøre å sette mulighetene i system samtidig som alle aktører må kjenne sin besøkelsestid og trekke i samme retning.

Som ledd i dette arbeidet diskuterer man også en strategi for en kvalitativ utvikling av bl.a. Rørosmartnan, som kapasitetsmessig allerede er sprengt. Videreutvikling og kvalitetssikring av produktet og styrking av merkevaren Røros er viktige stikkord her.

Takket være den meget gode sommersesongen har Røros Reiseliv klart å snu den negative trenden og opplever nå at pengestrømmen igjen er positiv. Ved starten av året hadde Røros Reiseliv en negativ egenkapital på 1 044 000 kroner. Den er så langt styrket med 650 000 kroner, til – 394 000.

For tidlig med friskmelding

– Det anser vi som svært positivt. Men snuoperasjonen i Røros Reiseliv er fremdeles preget av hardt arbeid, og fullt fokus på å sikre inntekter samtidig som vi reduserer kostnader. Vi tør ikke friskmelde økonomien vår før vi har sett de endelige resultatene av høstsesongen, men vi ser allerede tydelig at «Det brinner en eld» er så viktig at vi nærmest er avhengige av slike arrangementer hver sommer for å lykkes i å få folk til å velge Røros som reisemål, sier reiselivssjef Ingjerd Thürmer.

De største overnattingsbedriftene i Røros bekrefter dette gjennom tall som vitner om en eventyrlig interesse for «Elden», som ikke ble spilt i fjor. Quality Hotel og Resort hadde 20 - 25 prosent økning i augustbelegget i forhold til i fjor. Bergstadens Hotel Rica Partner melder om 15 prosents økning, mens Idrettsparken Hotell har bokført 23 prosent større belegg i «Elden»-måneden august.

Også tallene så langt i år gir overnattingsbedriftene i Rørosområdet grunn til å være godt fornøyd, og også på denne statistikken leses det lett at ulike arrangementer og aktiviteter er viktige for å få folk til å velge den lille rare byen på fjellet som reisemål.

Reiselivsnæringen i Rørosområdet har lagt en meget god sommersesong bak seg. Nå satser de på tabelltoppen som vintersted. Bak (f.v.) Ketil Reitan, Øyvind Carstens, Marvin Wiseth, Per Håkon Bremnes, Ivar Fiskvik, Knut Sagbakken, Mette Ødegaard, Astrid Nyvold, Kari Reiten, Ingjerd Thürmer og Torfinn Rohde (foran). Foto: GEIR TØNSET