Etter å ha lusket bak Nokia på mobilmarkedet i en årrekke har nå Schaumburg-baserte Motorola føket forbi sine finske kollegaer. Årsaken er selskapets RAZR V3-modell og økt fokus på design.

Motorola vinner nå mobilkunder og markedsandeler fra både Nokia, Samsung, Sony Ericsson og Siemens. Amerikanerne er nå plutselig trendsetter på mobilfronten etter å ha slitt med et litt "bakstreversk" image i flere år. Motorola RAZR V3 har ført til at brukerne har fått øynene opp for veteranen i bransjen. John Johnson fra analysebyrået Yankee Group sier til CNN Technology at RAZR-satsningen er et klart skritt i riktig retning i forhold til selskapets konservative mobil-design de siste årene.

I følge Johnson så holder Motorola nå på å skape seg et navn som en trendsetter innen mobil-teknologi og design.

Motorolas sjefsdesigner Jim Wicks sier at mobiltelefonen har forandret seg fra å være en kommunikasjonsredskap til å bli et kulturelt ikon som sier hvem vi er.

I følge Motorolas hovedkontor i Schaumburg, Illinois så har selskapet solgt over en million RAZR-mobiler siden høsten 2004.