Forbrukerombudet slår nå fast at det er ulovlig å markedsføre mobiler med lokkepriser på for eksempel 1 krone når du ikke får full oversikt over den totale kostnaden på det du må binde deg til i tillegg.

Samlet kostnad

Nå krever ombudet at forbrukeren få vite hele den samlede kostnaden, med både etableringsgebyr, fakturagebyr, faste månedsavgifter og andre kostnader inkludert i totalprisen.

- Kunden skal få vite den totale minsteprisen for varen eller tjenesten, og ikke bare den delen av prisen som får tilbudet til å virke mest mulig forlokkende, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Setter frist

Reaksjonen fra ombudet kommer etter at Markedsrådet nylig forbød Hafslund Sikkerhet å markedsføre alarmtjenester til «kun kr. 1». Markedsrådet mente det ikke holder å si at en vare eller tjeneste koster kroner 1 eller lignende, dersom tilbudet forutsetter at du forplikter seg til andre kostnader ved å slå til på tilbudet.

Forbrukerombudet har sendt ut brev til mobilforhandlere og forhandlere av internettaksess, kabel-tv/parabol, fasttelefoni og IP-telefoni om at de har i overkant av to måneder på seg til å endre markedsføringen sin.