Denne tønnen rommer saktens noen pint'er... Foto: MAGNE REIGSTAD

Vi tviler ikke et øyeblikk på telleapparatet som sier at vel én million mennesker var innom dørene i Guinness Storehouse i fjor. Køen vi står i er både stinn og velordnet. Rundt oss i den lavloftede kjelleretasjen i St. Jamses’s Gate venter turister fra hele verden. De vet hva de går til, for det svarte ølet med røtter på den grønne øyen selges nå i 150 land.

I åtte etasjer

Guinness Storehouse er en diger mursteinsbygning der vi sluses oppover gjennom åtte etasjer til vi ender i baren og utsiktspunktet på toppen. Øverst oppe er det stinn brakke og pint’er i hver hånd. I Gravity Bar brettes Dublins hustak ut for dine føtter – hvis du greier å presse skrotten frem til vinduene.

Trengselen skyldes ikke bare utsikten, men like mye at alle over 18 år får en gratis pint når de har nådd toppen. Vi kapret bare et miniglass med Gartis-Guninness nedenunder i testrommet.

Svart hull

Museet til det verdenskjente bryggeriet serverer biter av ølnasjonens industrihistorie og innvier deg i kunsten å brygge øl i stor skala. Begge deler fenger, for remediene som er utstilt er ekte saker kombinert med et moderne museums virtuelle effekter.

Midtpunktet i en av etasjene er bokstavelig talt et digert kar som strekker seg over flere plan. I det svarte hullet er det skremmende langt til bunnen. Hvis bryggerimesteren hadde fylt det til randen, kunne han tappet ut 14,1 million glass av det svarte brygget med den hvite skumtoppen.

Fremsynte folk

Det brygges ikke øl på ordentlig i Guinness Storehouse. Det gamle gjærlageret er en del av et gigantisk bryggerikompleks. Ølbryggerne har holdt til i samme strøk i 250 år. Og her sitter de trygt de neste 8750 år. Grunnleggeren Arthur Guinness sikret seg nemlig en festekontrakt som løper i 9000 år. Dublin by vil neppe reforhandle festekontrakten for byens pengemaskin.

Vi vandrer rundt og rundt og oppover og oppover. Etasje for etasje innvies vi bit for bit i ølbryggingens kunst, får høre om verdien av nasjonale råvarer og rent vann. I sin tid var det å lage øltønner et viktig fag, og en egen bit av utstillingen er viet bøkkernes fag.

Mange barn

Generasjonene har avløst hverandre like siden den første Arthur. Han hadde sans for mer enn ølbrygging. Arthur den aller første ble far til 21 barn. I alt har seks generasjoner Guinness sittet ved roret like til 1986.

Grunnleggeren og hans etterkommere har hatt teft for butikk. Det vakte oppsikt at iren greide å eksportere øl til England etter bare 10 års drift. Ølflommen gikk tradisjonelt andre veien over Irskesjøen.

Stikk også innom utstillingen med alle reklameplakatene. De er bilder på slektens sans for å utvikle ølet til et verdensprodukt. Bryggeriet var også tidlig ute med tv-reklame.

Ølfuglen

Besøkende kommer ikke utenom souvenirbutikken. Her skummer det like heftig som oppe hos øltapperne i restauranten på toppen. Bryggerinavnet og Tukanen med ølglass på nebbet finnes på de utroligste produkter.

Et av slagordene til den stornebbede fuglen er: «Lovely day for a Guinness». Mye tyder på at bryggeriet får mange slike dager de neste hundreårene.

Foto: MAGNE REIGSTAD
Hos denne kelneren nytter detikke å spørre etter annet enn Guinness. Foto: MAGNE REIGSTAD
Fra Guinness' egen plakat-samling. Foto: FINN VÅGA
Fra Guinness' egen plakat-samling.