- Med den nye elvarebilen falt den siste brikken på plass, forteller Tomas Jønestål i Kaffe Compagniet AS på Nyhavna i Trondheim.

Bedriften har anskaffet en eldrevet Renault Kangoo. All transport av varer innen en radius på fem mil foregår nå med elbilen. En dieseldrevet varebil brukes til lengre transporter.

CO-fri postlevering

Elbilen koster om lag 100000 kroner mer enn en tilsvarende dieseldrevet varebil.

- I bedriften er vi opptatt av miljøet, derfor er de ekstra utgiftene verdt pengene, mener Jønestål, som har ventet et helt år på å få nybilen levert.

Stadig flere firmaer og etater gjør som kaffebedriften, de bytter ut diesel- eller bensinbilene med elbiler.

Posten i Trondheim har et klart mål om at det aller meste av postdistribusjonen skal skje uten utslipp av CO. Nå får de fleste husstander i byen levert post med eldrevne kjøretøy.

I fjor høst fikk Posten en hybrid lastebil, som bruker om lag 30 prosent mindre drivstoff sammenlignet med en vanlig dieselbil. I tillegg har Posten en Iveco Daily hybrid varebil som kombinerer dieselmotor med elmotor.

100 kommunale elbiler

Etter planen skulle Posten få levert fire nye Mercedes-Benz Vito elvarebiler i løpet av mars. Men fabrikken har gitt beskjed om at de ikke tør sende fra seg bilene, de er redde for at bilene ikke takler det barske vinterklimaet i Norge.

- Nå vil vi lete etter andre biler, sier Anders Stenseth, som leder Postens CO-friprosjekt.

Trondheim kommune har bestemt seg for å lease 60 nye elbiler. I dag har kommunen 38 elbiler, som hovedsakelig brukes av helse- og velferdstjenesten.

- I løpet av året vil vi ha til sammen om lag 100 elbiler. Det utgjør 20 prosent av kommunens vel 500 små og lette kjøretøy, forteller sjefingeniør Bjørn Ove Berthelsen ved miljøetaten i Trondheim kommune.