Nå varslet Norwegian-sjef Bjørn Kjos at billettprisene vil øke dersom ikke oljeprisen legger seg på et lavere nivå.

- Jeg tror at prisene blir gradvis påvirket av oljeprisen, sier Kjos til E24.

- Så det betyr at hvis oljeprisen holder seg på dagens nivå, så vil det bli dyrere å fly Norwegian?

- Ja, det vil det bli.

Tror alle må øke

Norwegian-sjefen tror ikke hans selskap vil være alene om å øke prisene.

- Jeg tror alle i hele Europa kommer til å gjøre det. Jeg tror ikke det bare blir et enkeltselskap.

- Tør du å gå fremst i toget?

- Vi har ikke noe spesielt behov for å øke prisene nå. Men det er jo en konkurranse, og vi ser hva de andre gjør, sier Kjos.

Kjos’ åpning for høyere prisen kommer kun halvannen uke etter at selskapets finansdirektør, Frode Foss, utelukket prisøkninger. Ifølge Foss ville de økte drivstoffutgiftene først og fremst ramme selskapets marginer.

Slapper av

De økte drivstoffkostnadene kostet flyselskapet 75 millioner kroner i løpet av første kvartal. De økte utgiftene og utsikter til fortsatt høy oljepris får flyselskapet til å oppjustere sine kostnadsanslag for 2008.

Bjørn Kjos sier han har et avslappet forhold til oljeprisen, selv om de økte drivstoffkostnadene spiser seg stadig lengre inn regnskapet til flyselskapet.

- Oljeprisen er jo lik for alle, så jeg har egentlig et avslappet forhold til den. Jeg skulle kanskje ikke hatt det, men jeg har faktisk det, sier Kjos.

Selv om sjefen ikke lar seg stresse av oljeprisen, er det tydelig at flere av selskapets aksjonærer kjenner presset. Etter at resultatet for første kvartal var presentert falt aksjekursen til Norwegian med over fem prosent.

Resultat som forventet

Inntektene var på 1.08 milliarder, en økning på over 47 prosent i forhold til samme periode året før. Norwegian-sjef Bjørn Kjos sier ifølge boarding.no at resultatet var som forventet og forklarer underskuddet med store utgifter i forbindelse med blant annet inntak av ny flytype, integrering av Norwegian.se og oppstarten fra Rygge.

- Gruppen mottar ti nye fly i løpet av året, og vi har i den sammenheng etablert en organisasjon for inntak av de nye Boeing 737-800 flyene. Integrasjonen, navneendring og migrering til den norske IT-plattformen i Norwegian.se har påført selskapet engangskostnader sammen med oppstart av 13 nye ruter fra Norges nye flyplass Rygge.

- Ekstra drivstoffkostnader i forhold til første kvartal i fjor har også påvirket resultatet. Etterspørselen etter flyreiser er høy, noe både økningen i omsetningen på nærmere 48 prosent og en passasjervekst på 53 prosent viser, sier adm. direktør Bjørn Kjos.