– Turister blir mer og mer bevisste på hva de spiser når de er på tur. De vil ha typisk norsk mat, og de vil vite historien bak de ulike råvarene, mener Nils Henrik Geitle. Han er direktør for De Historiske Hotel og Spisesteder, og overbevist om at veien til turistenes hjerte går gjennom magen og smaksløkene.

I 2007 etablerte kjeden den første norske Matvegen – en rute der du er garantert helnorske kulinariske opplevelser.

I fjor ble to nye ruter etablert, slik at sultne turister nå kan reise landet nærmest på kryss og tvers – uten å måtte ta til takke med hamburger og pommes frites.

Geitle forteller at restaurantene står i kø for å bli del av en av Matvegene.

– 35 av de 47 medlemsbedriftene i De Historiske Hotel og Spisesteder er kvalifisert til å være med i Matvegen, sier han.

Stiller krav

Han forteller at det stilles høye krav til restaurantene:

– De må alltid ha en dagens meny basert på lokale råvarer, og noen av rettene må fortelle om geografisk tilhørighet. Sesongvariasjoner skal gjenspeiles i menyen, alle lokale råvarer skal være sporbare, og vinlisten må inneholde et godt utvalg av norske akevitter. Dessuten må den som presenterer menyen, være kompetent, og husets historie må være tilgjengelig for alle gjestene, sier Geitle.

– Er disse restaurantene for turister flest, eller er de mest egnet til å stille sulten til dem med tykkest lommebok?

– Det er restauranter i alle prisklasser. Noen steder kan du for eksempel spise en anstendig lunsj for 200 kroner, sier han.

Mange vet ikke

Geitle legger ikke skjul på at norske spisesteder har en lang vei å gå før man fullt ut tilfredsstiller utenlandske turisters kresne ganer. Fjorårets gjesteundersøkelse i regi av Innovasjon Norge tyder på at det fortsatt er andre ting enn kulinariske nytelser som trekker turistene til Norge, og at de besøkende har liten kjennskap til norsk mat.

40 prosent av turistene som besøker Norge, har ingen formening om hvorvidt norsk mat er god. Tyskere er mindre kjent med norsk mat enn turister fra Danmark og Nederland. Det er flest «vet ikke-svar» blant dem som har vært i Norge i mer enn 10 døgn og som er her på campingferie. Av dem som har feriert i norske fjell, sier hele 60 prosent at de ikke vet om det er god mat på restauranter og spisesteder.

Misfornøyd med trøndermaten

Undersøkelsen viser at gjestene på Hurtigruten er de som er mest fornøyde med maten. 85 prosent av de spurte hurtigrutegjestene synes maten på norske serveringssteder er god. Turistene som besøker Trøndelag, er de som er minst fornøyde med maten på spisestedene. Bare 28 prosent av trøndelaggjestene sier seg svært enig i utsagnet om at maten på norske spisesteder er god. Tilsvarende tall for de andre regionene er 40 prosent eller høyere.

Kurser kokker

Reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Per-Arne Tuftin, tror det er flere grunner til at de utenlandske turistene er lite kjente med norsk mat.

– For det første er ikke Norge i seg selv spesielt godt kjent ute i den store verden. For det andre er det mange av de utenlandske turistene som velger å ha med seg mat fra hjemlandet fremfor å gå ut og spise i Norge. Vi ser at med én gang de har spist på et norsk spisested, er de mer fornøyde med norsk mat, sier Tuftin.

Han er opptatt av å gjøre norsk mat tilgjengelig for flere.

– Det er viktig at det serveres god norsk mat på de stedene turister oppsøker. Derfor holder vi kurs i norsk mat og norske råvarer for veikrokokker og andre som jobber med å lage mat til utenlandske turister, sier Tuftin.

Til nå har mer enn 1000 kokker deltatt på kurset.

– Vi kurser dem i hva som finnes av norske råvarer og hvordan de bør tilberedes. Ingenting er som gode norske råvarer tilberedt på optimalt vis, sier Tuftin.

Han har lagt merke til at norgesturistene blir mer og mer opptatt av å spise godt.

– Når folk er på ferie, vil de ikke spise det samme som de spiser hjemme. Folk er blitt reisevante, og god mat og drikke er blitt en viktig del av reiseopplevelsen, sier Tuftin.

Nordmenn stiller stadig større krav til mat og overnatting. Nå skal også utlendingene lære å like det norske.
Nils Henrik Geitle, administrerende direktør for de historiske hotellene, kan glede seg over økende besøk hos medlemmene. Her fotografert foran Solstrand Spa & Bad utenfor Bergen.