– Vi har fenomenale og ekte kulisser som ramme for en rekke arrangementer gjennom hele året, og vi sier at et overordnet mål er få gjester hit som ønsker å la seg bergta, sier reiselivsdirektør Linda Ramberg i Røros Reiseliv.
Hun sier at man særlig er opptatt av å de kulturelle utforskerne, naturelskerne, friluftsfamiliene, sportsfiskerne, jegerene, skiløpere og matelskere.
– Dett er målgrupper som vi kan tilby en lang rekke spennende aktiviteter og opplevelser ut gjennom hele året, sier Ramberg.
Ferdigpakkede opplegg, der ulike opplevelser kombineres med varierte aktiviteter er et stikkord for strategien. Som eksempel kan man tilby opplevelser i form av høsting fra naturens spiskammer – kombinert med spesielt tilrettelagte kokkekurs.
– Vi jobber også mye med utvikling av bærekraftige aktiviteter, hvor vi blant anet kan tilby villreinsafari i fjellområdene innover i områdene mot Forollhogna nasjonalpark, fjellturer med hest, eller kanoturer i tilknyting til Femundsmarka.
– Vi tilbyr pakker for både enkeltpersoner og grupper, og pakkene kan settes sammen på en fleksibel måte, slik at alle skal kunne finne noe som passer deres smak og ønsker. En viktig del av det hele er at de fleste reiselivsproduktene etter hvert kan bestilles direkte på nett, sier Ramberg.
I dette pakkekonseptet ruver arrangementer som for eksempel Jegerenkenes Lørdag og Smakeriet – med matopplevelser bygd på lokale tradisjoner i september, Femundløpet for sledehunder i januar/februar, Rørosmartnan i februar, Vinterfestspill i mars, Jenterittet i juni og Musikkteateret Elden i juli/august.
- Selvsagt ønsker vi også at det nye julemarkedet i hjertet av Bergstaden raskt vil få en plass som et av de viktige kvalitetstilbudene vi har her i Rørosregionen, sier reiselivsdirektør Linda Ramberg.