Prøvekjørt Xpeng G9: Oppskrytt kineser eller den perfekte Norges-bilen?

Publisert: Oppdatert:
Foto: Geir Amundsen

Xpeng G9 har høstet mange lovord og har flere ess i ermet. Men den har også noen åpenbare mangler og svakheter.

Det er ikke lett å være familie-suv i et land hvor Tesla Model Y stikker av med hver femte nybilkunde.

Startprisen er på 536.588 kroner for bakhjulsdrift og 460 km rekkevidde. Eller 725.000 kroner for Performance-utgaven med firehjulstrekk, full utstyrspakke og 520 km rekkevidde

Det plasserer den priskneppet over Teslas bestselger.

Men Xpeng mener den 4,89 meter lange suven skal kunne spise kirsebær med gutta i premiumklassen. Biler som fort koster 2–300.000 kroner mer med tilsvarende utstyr.

Xpeng G9 er neppe en bil du snur deg etter, rett så konservativ og uten de helt vågale linjeføringene som den er.

Foto: Geir Amundsen

Eller litt «boksede» og kjedelig, som det kommer kontant fra svigerfar. Samtidig er den et friskt pust i et nabolag med høy Tesla og VW ID. 4-faktor. Hva synes du?

Xpeng-fronten er stilren og ikke spesielt brautende av seg. Frontlysene er gode, men fjernlysautomatikken lever litt sitt eget liv. Den kan heldigvis skrus av.

I testbilen er det full pakke med soft close-dører, nappaskinn og varme- og massasje i fire seter som gjelder. Forsetene er i tillegg ventilerte.

Jeg liker fargekombinasjonen. «For oransje brunfarge» er dommen til resten av familien. Det finnes flere fargekombinasjoner.

G9 er utstyrt med to skjermer på 14,9 tommer. Den høyre er forbeholdt forsetepassasjeren og betjenes uavhengig av hovedskjermen.

Men app-utvalget er svært begrenset. Apple TV+ og Spotify er på plass, men jeg savner blant annet Netflix. Du må dessuten se langt etter både Apple Carplay og Android Auto.

Foto: Geir Amundsen

Xpengs stemmestyrings-assistent snakker ikke norsk og har sine klare begrensninger.

Men den er smart nok til å vite hvilket av de fire setene som skal varmes opp, når en av passasjerene ber den om å aktivere setevarmen. De fire lyttesonene kan aktiveres/deaktiveres.

Foto: Geir Amundsen

Men hvorfor trådløs lading på bare den ene mobilplassen i midtkonsollen?

Foto: Geir Amundsen

Jeg savner også Head Up Display. Instrumentskjermen er god den, men det er noe med å få projisert info i øyehøyde.

Du risikerer også at rattet dekker for deler av instrumentskjermen.

Lydanlegget fra Dynaudio som inngår i komfort- og lydpakken til 39.990 kroner, låter stramt og oppløst og fikser Dolby Atmos flerkanalslyd.

Du kan spille vanvittig høyt før lyden begynner å slå sprekker. Jeg ville ikke vært foruten – dette låter knallbra.

Langt mer «harry» er den såkalte boom box-funksjonen, som lar deg spille musikk fra utvendige høyttalere når bilen står parkert. Det gir dog noen morsomme muligheter.

Foto: Geir Amundsen

Premiumfølelsen kommer fort når du setter deg inn i G9.

I førersetet er det god plass i alle retninger. Pluss for utfellbar lårstøtte.

Foto: Geir Amundsen

I det rause og komfortable baksetet tar det heller ikke mange sekundene før smilet er på plass. Her er det god plass i både høyden og for beina.

De elektrisk justerbare baksetene har både varme og massasje, men ikke ventilasjon. Legg merke til seteputen som kan forlenges.

Foto: Geir Amundsen

Kjøreegenskaper

Her var det stille! Xpengs ingeniører har åpenbart lagt mye ressurser i å redusere hjul og vindstøy.

Et lavt støynivå Tesla-eiere bare kan drømme om.

Foto: Geir Amundsen

G9 ligger bra på veien. Luftfjærene gjør en solid jobb med ujevnheter i veibanen.

I sportsmodus kryper bilen nærmere asfalten og styringen blir tyngre. Skarp blir styrefølelsen aldri. Dette er ført og fremst en komfortmaskin med fartsressurser.

Et eget offroad-modus hever bakkeklaringen (bildet) og skal gjøre den bedre rustet for ulendte hytteveier og terreng.

Xpilot kaller Xpeng sine ulik førerassistenter. 29 sensorer til tross, er Xpilot en skuffelse.

Filassistenten er nærmest ubrukelig, og det mangler ikke på brysomme og ofte feilaktige varsler.

Nei, jeg har hverken sluppet taket i rattet eller øynene fra veien.

Foto: Geir Amundsen

Den automatiske farts- og avstandsholderen gjør en grei jobb, men er tidvis litt treig i avtrekkeren når køen starter å bevege seg etter en stans.

Det som derimot imponerer er parkeringsassistenten. Den gjør med få unntak en solid jobb. Selv på store og uoversiktlige p-plasser.

Bagasjerommet måler 660 liter og 1576 liter med baksetet nedslått.

Baksetet kan felles ned 60/40, men mangler skiluke.

Foto: Geir Amundsen

Under panseret finner du et oppbevaringsrom på 70 liter og på taket kan du laste 75 kg. Elektrisk innfellbart hengerfeste er standardutstyr.

Men nyttelasten – det du som sjåfør kan ta med deg av passasjerer og bagasje – er på beskjedne 365 kg i vår testbil.

Xpeng oppgir et forbruk på 2,13 kWh/mil.

I testperioden med temperaturer på ned mot null grader havnet jeg rundt 2,2 – 2,4 kWh/mil. Respektabelt for en såpass stor bil.

Xpeng har endelig fått fart på ladesakene. Skikkelig fart. G9 har en oppgitt maks ladeeffekt på hele 300 kW. Betydelig raskere enn sine tyske premiumkonkurrenter.

I testperioden var toppnoteringen min 286 kW og 20 til 80 prosent på 19 minutter. Det plasserer den blant de raskeste på ladestasjonen.

Oppsummering

Hvorfor betale mer for premiumfølelsen enn du må?

Er du på jakt etter en romslig og superkomfortabel familiecruiser hvor både forsete- og baksetepassasjerer vil smile hele veien til hytta, må du prøvekjøre Xpeng G9.

Blant de raskeste på hurtigladestasjonen er den også. Og syv år eller inntil 160.000 kilometer nybilgaranti er aldri feil.

Kan du leve fint uten firehjulstrekk, kan du spare 70.000 kroner på Long Range-utgaven. På kjøpet får du 50 km lengre rekkevidde enn med Performance-versjonen.

Litt smårusk er det likevel i Xpeng-maskineriet. Xpilot-førerasistene har en vei å gå.

I Kina leveres G9 med to lidar-sensorer som måler avstand og omgivelser ved hjelp av laserlys. Det burde den kanskje hatt i Europa også? Jeg hadde gladelig betalt litt ekstra for det.

Og fjernlysautomatikken lugger litt. Det samme gjør betjeningen av klimaanlegget fra rattet.

Head Up Display, mulighet for valg av kjøremodus på rattet og to trådløse mobilladere, står på ønskelisten min. Høyere nyttelast like så.

Men totalpakken til Xpeng G9 imponerer – den oppleves ikke som oppskrytt. Bare husk å krysse av for Dynaudios lydanlegg.

Fordeler: + God komfort og lavt støynivå

+ Raus plass til både folk og bagasje

+ Gode kjøreegenskaper og formidable fartressurer

+ Syv år eller inntil 160.000 kilometer nybilgaranti

+ Meget bra lydanlegg fra Dynaudio (ekstrautstyr) og mulighet for lyd kun i førers nakkestøtte

+ Mobilen kan fungere som nøkkel og fjernparkere bilen

+ God skjerm for forsetepassasjeren

+ V2L (du kan bruke bilen som strømklide til elverktøy etc. ved hjelp av en adapter i ladeporten)

+ Automatisk oppblåsbar sovemadrass kan kjøpes som ekstrautstyr (9000 kr)

Ulemper:

– Filholderassistenten sliter

– Den adaptive cruisekontrollen henger ikke alltid like godt med i trafikken.

– Taleassistenten har sine begrensninger

– Kan ikke fås med Head Up Display (HUD)

– Mangler støtte for Apple Car Play og Android Auto

– Begrenset nyttelast

Spesifikasjoner testbil:

  • Pris: 725.000 kroner

  • Rekkevidde: Opptil 520 km (WLTP)

  • Forbruk: 2,13 kWt/mil (WLTP)

  • Batterikapasitet (netto): 93,1 kWt

  • Ladehastighet: maks 300 kW

  • Ombordlader: maks 11 kW

  • Drivhjul: firehjulstrekk

  • Effekt: 551 hk

  • Dreiemoment: 717 Nm

  • 0–100 km/t: 3,9 sek

  • Toppfart: 200 km/t

  • Hengervekt: 1500 kg

  • Bagasjerom: 660 liter (1545 liter m/nedfelt baksete)

  • Bagasjerom foran: 70 liter

  • Taklast: 75 kg

  • Nyttelast: 365 kg i testbilen.

  • Størrelse: 489,1 x 193,7 x 168 (L x B x H) cm

  • Akselavstand: 299 cm

  • Svingradius: 11,8 m

  • Bakkeklaring: 14,5 – 19,5 cm

  • Egenvekt u/fører: 2360 kg